0912-837-5747

تست های زمان‌دار بزنید

زدن تست زمان‌دار

زدن تست زمان‌دار – درسامو خیلی خوب خوندم، ولی نمیدونم برای چی توی آزمونام نمیتونم خوب تست بزنم ؟
خیلی میزارم، ولی وقتی تو جلسه‌ آزمون سوال هارو می‌بینم، همه چیو فراموش می‌کنم.
نمیدونم چرا وقتی سوال های آزمون را می‌بینم، هیچ فکر خاصی به ذهنم نمی‌رسه ، جوریه که انگار برای اولین باره که این مطالبو میبینم

بررسی کوتاه و اجمالی عملکرد و برنامه‌ی روزانه‌ی اینگونه داوطلب ها ، واقعیت عجیبی را مشخص می‌کند. واقعیتی که ممکنه تو نگاه اول خیلی ساده به نظر بیاید اما بدون شک، نکته‌ای خیلی عمیق و دقیق داره
. تحقیق ها نشان می‌دهد این گروه از دانش آموز ها نسبت به تست زدن و استفاده از تست به عنوان تمرین، کوتاهی کرده اند. این دسته از دانش آموزان مشکل رایج‌شان اینه که سوال هایی که در جلسه‌ی آزمون نتوانسته‌اند پاسخ بدهند ، در شرایط عادی بعد از آزمون، به خوبی و به راحتی جواب می‌دهند

خیلی خلاصه چند نکته درباره تست زنی عرض میکنم که خیلی به پیشرفت و سرعت تست زنیتون کمک میکنه

۱- تلاش کنید بعد از هر مطالعه، تعداد کمی تست بزنید. (توجه کنید تعداد کم. حدودا ۱۰ تا ۱۵ عدد.) این‌کار به شما کمک می‌کنه تابا الگوی تستی همان مطلبی که مطالعه کرده‌اید، آشنا بشید. در این صورت ذهن شما نظم منطقی بیش‌تری پیدا میکنه.

۲- هرگز به صورت انبوه و زیاد تست نزنید. انبوه زدن تست، ضررهای زیادی دارد. از جمله‌ی این مضرات هدر دادن تست، اتلاف وقت، خستگی روحی ناشی از عدم اعتماد‌ به‌نفس و … اشاره کرد.

۳- اصولاً تست‌ها را به صورت (Random) بزنید. این‌کار باعث می‌شود تا تمام موضوع و مبحث مورد مطالعه‌ی شما تحت پوشش تست قرار بگیرد.

۴- حجم تست را کم انتخاب کنید ولی دفعات تکرار را بالا ببرید. افزایش دفعات تکرار باعث افزایش تمرین و باعث ماندگاری بیش‌تر مطلب در ذهن خواهد شد.

حالا به گفته اصلی خودمون برمی‌گردیم.
اگر دلایل مرتبط با درست، غلط ‌زدن تست را بررسی کنید، متوجه میشوید که بزرگ‌ترین دلیل غلط زدن داوطلبان این است که می‌کوشند سرعت بیش‌تری داشته باشند و صد‌البته که این سرعت باعث کاهش دقت میشود. آیا واقعاً نمی‌توان هم سرعت داشت باشیم و هم از دقت لازم و کافی بهره‌مند باشیم؟
پاسخ این پرسش مثبته. یعنی هم می تونیم سرعت داشته باشیم و هم از دقت بالایی برخوردار باشیم. مهم‌ترین دلیل در هم‌ قدمی سرعت و دقت، زمان است. محوریت تلاش داوطلب پاسخ‌گویی به تست است. تلفیق دو مقوله‌ی زمان و تست، ما را به تست زمان‌دار می‌رساند. یقیناً تسلط به مهارت استفاده‌ی بهتر از وقت، جز با پاسخ‌گویی به تست زمان‌دار امکان‌پذیر نیست.
زدن تست زمان‌دار فوایدی دارد که ابتدا به این فواید اشاره می‌کنیم و در ادامه به روش تست‌ زمان‌دار خواهیم پرداخت.

زدن تست زمان‌دار

الف) بالا بردن سرعت:

زمان‌گرفتن در هنگام تست باعث می‌شود تا در هر نوبت، تلاش کنید تا میزان وقت صرف شده را به زمان استاندارد نزدیک کنید. این تلاش دائمی باعث بالا‌رفتن مدوام سرعت، تا رسیدن به زمان دلخواه می‌شود. یک مثال بزنم و بعد یک توضیح بدم خدمتتون

داوطلب آزمون سراسری ممکنه که سرعت بالایی داشته باشد، اما مهم اینه که این سرعت همراه با دقت باشد و نتیجتاً او تعداد پرسش‌‌های غلط کم‌تری داشته باشد و یا اصلاً نداشته باشد.
حالا این واقعیت را بدانید که وقتی تست زمان‌دار می‌زنید، در واقع مغز خود را آموزش داده اید که زمان مناسب برای وقت‌‌گذاری روی هر تست را به صورت طبیعی تشخیص بدهد و در نهایت فعالیت علمی شما با دقت همراه شود که چنین حرکتی به نتیجه‌ی مثبت میرسید.
زدن تست زمان‌دار باعث می‌شود شما بتوانید در آزمون ها زمانتان را تنظیم کنید. یعنی هم با سرعت و هم با دقت تست بزنید.

ب) بالا بردن قدرت تنظیم وقت:

حالا ببینیم برای زدن تست زمان‌دار چه نکات را باید رعایت کنیم.
۱- مبحث: بعد از انجام مطالعه لازم است تعدادی تست بزنید. اما یادتان باشد که این تست، ‌آموزشی است نه زمان‌دار. یعنی قراره با زدن آن فقط الگوهای تستی درس را بشناسید. زدن تست زمان‌دار مربوط به مباحثی می‌شود که آن‌ها را قبلاً مطالعه کرده‌اید و به مفاهیم آن تسلط نسبی دارید. پس به طور طبیعی، تست زمان‌دار با فاصله‌ی چند روزه نسبت به مطالعه انجام می‌شود. خلاصه: مبحثی را تست می‌زنیم که قبلاً مطالعه کرده‌ایم.
۲- فاصله: اگر‌چه فاصله‌ را در قالب برنامه‌ی ۳ روز، یک‌هفته، ۱۵ روز، یک‌ماه و سه‌ماه برای مرور و یادآوری پیشنهاد می‌کنند، اما برای تست و تکرار آن رعایت چنین فاصله‌ای الزامی نیست. کافی است در برنامه‌ی هفتگی خودتان ساعاتی را به تست درس‌ها اختصاص بدهید و تلاش کنید تا در آن ساعت ها برای مباحثی که تا قبل از آن زمان مطالعه کرده‌اید و تست آموزشی زده‌اید، تست زمان‌دار بزنید. در شرایط عادی این فاصله حدوداً ۳ روز یک‌بار تکرار می‌شود.
۳- زمـــان: برای زدن تست های زمان‌دار، زمان و ساعتی خاص لازم نیست تعیین کنید .اما اختصاص سـاعات ‌آغازین روز برای همسان‌سازی با شرایط زمانی آزمون سراسری، مناسب‌ترین زمان است. همچنین می‌توان تست زمان‌دار هر درس را با رعایت دروس تحلیلی و خواندنی، در فاصله‌ی دو وقت مطالعاتی قرار داد.
۴- وقت: یادتان باشد که در شرایط آزمونی، علاوه بر وقت که عامل خیلی مهمیه، اضطراب و استرس ناشی از آزمون نیز سبب پر‌فشاری است که شما و نتیجه‌ی کارتان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. در حالت طبیعی این اسنرس در شرایط غیر‌آزمونی وجود نداره. می‌توانید زمان مناسب برای پاسخ‌گویی به تست‌های انتخابی‌تان را قدری کم‌تر بگیرید که این وقت، تداعی‌‌کننده‌ی شرایط استرس آزمون باشد.‌تأثیر قرار می‌دهد. به صورت طبیعی این اضطراب در شرایط غیر‌آزمونی وجود ندارد. می‌توانید وقت مناسب برای پاسخ‌گویی به تست‌های انتخابی‌تان را قدری کم‌تر بگیرید که این وقت، تداعی‌‌کننده‌ی شرایط اضطراب آزمون باشد.
۵- تعداد تست: مناسب‌ترین کار این است که تست زمان‌دار را به تعداد استاندارد آزمون سراسری انتخاب کنید. به این معنی که تست درسی مثل زبان را ۲۵‌تایی و تست درسی مانند شیمی را ۳۵‌تا در‌نظر بگیرید. این‌کار به شما کمک خواهد کرد تا با عدد تست در آزمون سراسری، همسازی بیش‌تری پیدا کنید.
۶- تعداد دروس: اگر‌چه ممکنه تصور شما این باشد که درس به درس تست‌زمان‌دار خواهیم زد، اما برای اینکه در آزمون سراسری باید پاسخ‌گویی دروس را به صورت آمیخته و در کنار هم انجام دهید، شایسته است که تلاش کنید تا تست‌های زمان‌دار‌تان را هم چند درسه بزنید. هر چه تعداد درس‌های برنامه‌ی تست زماندارتان با تعداد درس‌های آزمون سراسری نزدیک‌تر باشد، همسان‌سازی بهتری انجام داده‌اید.
۷- منبع: ساختن تست‌های مشابه آزمون‌ سراسری اگر نگوییم کاری محال، ولی کار بسیار سختی است. نسبت به اغلب تست‌های تألیفی موجود در بازار، تردید جدی از جهت هم‌وزنی و تشابه با آزمون سراسری وجود دارد. پس توصیه می‌کنم به عنوان منبع از همان تست‌های آزمون سراسری داخل و خارج کشور بهره بگیرید. البته می‌توانید تعدادی از تست‌های تألیفی را نیز در خلال تست‌های سراسری و آزادتان قرار دهید. رسیدن به این‌گونه تست‌ها کمک می‌کند تا با الگوهای تستی بیش‌تری آشنا شوید.
۸- روش: از آن جهت که در کتاب‌های تست معمولاً تست‌ها را به موضوعی مرتب می‌کنند، زدن تست به صورت مرتب (۱، ۲، ۳، ۴ و…) شیوه‌ی قابل‌قبولی نیست. زیرا در این روش ذهن شما مطابق ترتیب و دسته‌بندی تست‌ها پیش می‌رود و تقریباً امکان تلاش ذهنی به پایین‌ترین میزان می‌رسد. اما پاسخ‌گویی به تست به شیوه‌ی گزینشی (Random) از آن جهت که ذهن را به خلاقیت و تلاش درونی بیش‌تر وا می‌دارد، روش بسیار مناسبی است.
برای عمل کردن به این روش می‌توانید تست‌ها را مضربی (۲، ۴، ۶ و … یا ۱، ۳، ۶ و … یا ۴، ۸، ۱۲ و … یا ۵، ۱۰، ۱۵ و … یا هر مضربی دیگر) انتخاب کرد.
البته می‌توانید تست‌های مورد‌نظر خود را از روی پاسخ‌نامه و کاملاً به صورت پراکنده انتخاب کنید. در این روش کافی است متناسب با تعداد تست‌های هر مبحث، در ابتدای آن پاسخ‌نامه‌ای را متصل کنید و در هر بار تست‌زنی به جای مراجعه به تست‌ها، ابتدا شماره‌های تست را از روی پاسخ‌نامه گزینش کرده و سپس به تست‌ها مراجعه کنید. در این روش ذهن شما به خلاقیت و تکاپوی بیش‌تری وادار خواهد شد.

آرزوی موفقیت برای همه شما عزیزان را دارم

مهندس سلام

 

برای موفقیت در کنکور با تدریس حرفه ای اساتید برتر کشور و کنکور آسان است

همراه باشید

استاد احمدی ، مهندس امیر مسعودی ، مهندس عارف ربیعیان ، دکتر مهدی شیخی

جهت دریافت مشاوره و برنامه ریزی درسی رایگان و بهره مندی از

طرح ویژه نوروزی کنکور آسان است

با شماره های

۴۰ ۹۶ ۴۰ ۶۶ – ۰۲۱

۳۸۸۹ ۷۵۲ ۰۹۱۲

تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی