0912-837-5747

اصول کلیدی برنامه ریزی از نظر کنکور آسان است

همانظور که قبلا در اهمیت برنامه ریزی گفتیم پنج اصل مهم برای برنامه ریزی وجود دارد که در ادامه به انها خواهیم پرداخت :

اصول برنامه ریزی
اصول برنامه ریزی

 

اصل ۱: شخصی و قابل اجرا

برنامه ریزی درسی ، در درجه اول باید شخصی، منطقی و قابل اجرا باشد. بیشتر از توان خودتان برنامه ریزی نکنید. اگر مشاور هم برای شما برنامه ریزی می کند باید شرایط شخصی شما در نظر گرفته شود یا برنامه ریزی کنکور انعطاف کافی را داشته باشد. اینکه برنامه ریزی درسی غیر منطقی و به دور از واقعیت تهیه شود که باعث شود فقط بخشی از آن انجام شود ؛ فایده ندارد. در این صورت در پایان روز یا هفته با دیدن حجم مطالبی که طبق برنامه خوانده نشده اند ، به تدریج اعتماد به نفستان پایین می آید و ناامید می شوید.

 

اصل ۲: رعایت پیش نیازها

گاهی اگر فصل x را یاد نگیرید یادگیری فصل y غیرممکن است یا خوب انجام نمی شود. در این صورت می گوییم فصل x پیش نیاز فصل y است. در تمامی دروس باید این مسئله بررسی شود. یک برنامه ریزی کنکور خوب برای کنکور ۱۴۰۱ باید با رعایت پیش‌نیاز طراحی شود. در غیر این صورت در فهم مطالب درسی نقص و اشکال پیش می آید.

در درس های مختلف باید بخوبی مباحث و فصل ها را بشناسید، تا بتوانید اصل رعایت پیش‌نیاز را در برنامه خود رعایت کنید!

 

اصل ۳: رعایت تنوع و تعادل درسی

 

مطالعه برای کنکور را با مطالعه یک رمان یا روزنامه اشتباه نگیرید. شما باید مطالب چندین درس مختلف را یاد بگیرید و در یک آزمون ۴ ساعته به سرعت بازیابی کنید. در برنامه ریزی کنکور همه دروس دارای اهمیت اند. هیچ درسی حذف نمی شود. بنابراین هیچ وقت در طول روز ، تمام وقت خود را روی یک درس نگذارید. همه دروس را باید موازی با هم جلو ببرید. در برنامه ریزی کنکور ۱۴۰۱ در یک روز آزاد (بدون کلاس و مدرسه) باید به طور معمول ۵ یا ۶ درس را در برنامه درسی خود قرار دهید.

تا اینجا اصل تنوع را بیان کردیم. حالا باید تعادل را هم بررسی کنیم. به طور کلی ضریب دروس اختصاصی ۳ برابر دروس عمومی است. بر همین اساس حدوداً زمان دروس اختصاصی ۳ برابر دروس عمومی می باشد. با توجه به طولانی تر بودن جلسات مطالعه درس های اختصاصی در برنامه ریزی کنکور، برای یک روز آزاد حدوداً ۳ یا ۴ درس اختصاصی و ۲ درس عمومی باید در برنامه جا داده شود. همچنین در یک برنامه ایده آل باید طبق هدف دانش آموز، دروسی را به صورت روزانه مطالعه کرد. مثلاً در برنامه ریزی کنکور تجربی باید دروس زیست شناسی و شیمی به صورت روزانه مطالعه شوند و همچنین در برنامه ریزی کنکور ریاضی، دو درس فیزیک و ریاضی باید به صورت روزانه در برنامه گنجانده شوند.

 

اصل ۴: مرور صحیح و به موقع

 

فراموش کردن مطالب امری طبیعی است و برای همه اتفاق می افتد. شما هر چقدر هم که دور اول را خوب بخوانید و همه مطالب را بفهمید ، بعد از مدتی فراموش می کنید. روی این موضوع تحقیقات علمی زیادی صورت گرفته است. منحنی های فراموشی نشان می دهند اگر مطلبی را که تازه خوانده اید در ۷ روز بعد آن مرور نکنید ، بخش مهمی از آن فراموش می شود. در طراحی برنامه ریزی کنکور ۱۴۰۱ باید به این نکته توحه ویژه ای کرد.

قلب تپنده برنامه ریزی کنکور ، مرورهای به موقع و صحیح آن است. برنامه درسی بدون مرور کاغذپاره بی ارزشی بیش نیست!!

بعضی از داوطلبان فقط به فکر تمام کردن مطالب اند. آنها سعی می‌کنند همه مطالب را فقط یک دور بخوانند و چیزی باقی نگذارند. تصور آنها این است که محدوده اطلاعات شان بیشتر می شود و شانس جواب دادن به سوالات بیشتری خواهند داشت. اما این را بدانید کنکور بر پایه شانس نیست. شما سر جلسه کنکور باید از جوابی که به سوالات می دهید مطمئن باشید. باید روی مبحث تست هایی که می خواهید جواب دهید تسلط داشته باشید و سراغ هر سوالی نروید. اگر در برنامه ریزی کنکور ۱۴۰۱ هم برنامه ای بدون مرور کردن داشتید یادتان باشد که بی فایده است!!

 

 

اصل ۵: هدف گذاری صحیح

 

قبل از برنامه ریزی برای کنکور ۱۴۰۱ باید ابتدا هدف گذاری کرد. هدف گذاری یعنی اینکه ابتدا کل زمان موجود را به بازه های مشخصی تقسیم کنیم. ما به این کار فازبندی برنامه می گوییم! فاز ۱، فاز ۲ و … . در هر فاز مشخص می کنیم که به طور کلی چه مباحث درسی و فصلی باید خوانده شود و هدف کلی مان چیست؟ در این صورت دورنمای کلی از برنامه به دست می آید و ما را برای انجام برنامه ریزی آماده می کند.

هدف گذاری صحیح درسی مقدمه انجام برنامه ریزی بلندمدت، ماهانه، هفتگی و روزانه است. پس اصل پنجم برنامه ریزی کنکور به ما می گوید هدفگذاری کن تا تکلیف خودت را بدانی.

 

 

مهندس احمد سلام مشاور برتر کنکور آسان است
برای دریافت مشاوره و برنامه ریزی رایگان با شماره‌های
۴۰ ۹۶ ۴۰ ۶۶ – ۰۲۱
۳۸۸۹ ۷۵۲ ۰۹۱۲
۰۹۱۲۸۳۷۵۷۴۷
تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی