0912-837-5747

بررسی قوانین کنکور توسط رئیس سازمان سنجش

رییس سازمان سنجش از برخی قوانین کنکور ابهام زدایی کرد
ابراهیم خدایی در پاسخ به اینکه برخی کارشناسان معتقدند ؛ سهمیه مناطق در اجرا برای مهاجرت اجباری جای کار دارد ، می گوید : ملاک سهمیه بندی ۳ سال آخر تحصیلی داوطلب است و داوطلبان باید ۳ سال در یک منطقه به صورت مستمر زندگی کنند . اگر ۳ سال دانش آموز متفاوت باشد منطقه مرفه تر برای وی ملاک قرار داده می شود .
وی با بیان یک مثال توضیح می دهد : به طور مثال فرد دو سال در تهران زندگی کند و یک سال در پاکدشت ، منطقه یک محسوب می شود .
خدایی ادامه می دهد : این مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است که از استفاده ناحق داوطلبان از سهمیه مناطق ضعیف تر جلوگیری می کند تا کسی امتیاز سهمیه بندی مناطق را با سوء استفاده نگیرد .
رئیس سازمان سنجش تصریح می کند : مبحث مورد سوال مهاجرت ضروری یا اجباری داخلی برخی داوطلبان مثل خانواده ارتشی ها است ، ( فرد ۲ سال در منطقه ضعیف زندگی کند و سال آخر در منطقه مرفه تر تحصیل کرده و سهمیه منطقه مرفه تر برای وی اعمال شود ) که در این زمینه مسئله یا اعتراضی گسترده به سازمان سنجش منعکس نشده تا به فکر اصلاح این سهمیه بندی باشیم .
وی می افزاید : اگر رسما این مسائل از طرف داوطلبان منعکس شود ؛ اعتراضات به شورای انقلاب فرهنگی برای اصلاح مصوبه ابلاغ می شود .
خدایی در صورت وجود اعتراض در این خصوص گفت : پرونده داوطلب به شورای سنجش و پذیرش دانشجو سازمان سنجش ابلاغ شده و به شور و بررسی گذاشته می شود. اما تاکنون پیشنهاد جدی یا اعتراضی در مورد این قضیه وجود نداشته که نیاز به بررسی یا ارجاع آن به شورای انقلاب فرهنگی باشد .
رییس سازمان سنجش یاد آور می شود : در بودجه بندی سوالات ۴۰ تا ۴۵ درصد سوالات مربوط به سال دوازدهم است و بستگی به سال مهاجرت فرد دارد که در سازمان سنجش بررسی کارشناسانه شده تا کدام سال برای تعیین منطقه به فرد تخصیص داده شود .
« البته اگر سهمیه مناطق را به عنوان یک چتر در نظر بگیریم در بالای آن مسئله بومی گزینی مطرح و در بومی گزینی منطقه بندی به میان می آید . پس باید تمام ضوابط را در نظر بگیریم و فقط منطقه مطرح نیست . »

حق داوطلب استفاده از سهمیه ایثارگری یا مناطق است
خدایی در توضیح اینکه داوطلبان سهمیه ایثارگران در کنکور ۹۷ دو سهمیه و رتبه دریافت کرده اند ( مناطق و ایثارگران ) ؛ به اعتقاد کارشناسان این کار باعث افزایش جمعیت ، رتبه و فشار به داوطلبان سهمیه مناطق شده است ، می گوید : طبق ماده ۹۰ برنامه ششم داوطلبان سهمیه ایثارگران از لحاظ علمی بین داوطلبان منطقه یک و دو قرار می گیرند و سطحشان از منطقه سه بالاتر است ، که تعداد قابل توجهی هستند .
وی می افزاید : سال گذشته به داوطلبان رتبه منطقه ای داده نشد و باعث اعتراضات گسترده خانواده ایثارگران نسبت به مصوبه این سهمیه شد و آنها خواستار دریافت رتبه در سهمیه مناطق بودند .
رییس سازمان سنجش اظهار می کند : همچنین امسال رتبه ها جایگاه واقعی تر گرفت و طبیعتا نسبت به سال گذشته یک مقدار به سمت بالا انتقال پیدا کرد اما در گزینش مثل سال گذشته بود و هیچ تفاوتی نداشت .
وی می افزاید : داوطلب زمانی که در سهمیه پنج درصد جایگاهی ندارد باید جایگاه منطقه ای خود را بداند تا معقول انتخاب رشته کند .
خدایی همچنین در ادامه می گوید : بالاخره داوطلب باید از یک سهمیه خود استفاده کند ؛ زمانی که داوطلب انتخاب رشته می کند با قبولی در سهمیه ایثارگران جایگاه منطقه ای وی خالی می شود و داوطلب دیگری به جای او می آید . بر این اساس روش کار امسال تغییر پیدا کرد .
رییس سازمان سنجش می افزاید : سازمان سنجش به داوطلب علاوه بر رتبه ایثارگران رتبه منطقه ای نیز داد تا دانش آموز نسبت به جایگاه خود در سهمیه مناطق آگاهی داشته و بتوانند واقع بینانه انتخاب رشته کرده و از سهمیه منطقه ای خود استفاده کند .
وی تصریح می کند : سیستم سهمیه و گزینش یک فرآیند بسیار سخت است و الگوریتم پیچیده ای دارد اما نهایتا نباید تناقضی دید و فردی با نمره قبولی در سیستم انتخاب رشته محاسبه نشود . بنابراین داوطلب را در یکی از سهمیه ایثارگر و یا منطقه ای محاسبه می کند .

تاثیر مثبت معدل به نفع داوطلب کنکور
خدایی همچنین با بیان اینکه ممکن است داوطلبان درک صحیحی از تاثیر مثبت معدل نداشته باشند ، در این خصووص توضیح می دهد : تاثیر مثبت معدل می گوید برای داوطلب دو نمره بساز، یک نمره کنکور و یک نمره سوابق تحصیلی که شامل ( بیست و پنج درصد معدل دیپلم و پنج درصد معدل سال دوازدهم ) است ؛ اگر نمره سوابق تحصیلی باعث کاهش نمره کنکور شود تاثیر مثبت معدل اثر داده نمی شود بنابراین بستگی به نمره کنکور دارد .
رییس سازمان سنجش می افزاید : اگر داوطلبی نمره کنکور بیشتری نسبت به نمره سوابق تحصیلی داشته باشد ، نمره متوسطه اثر داده نمی شود تا نمره کنکور کاهش پیدا نکند .
وی ادامه می دهد : اما اگر این معادله برعکس باشد ، ( دانش آموز قوی در نمره دوره متوسطه و نمره کنکور پایین ) پس تاثیر مثبت اثر می گذارد . پس این مسئله نسبی بوده و بستگی به وضعیت امتحان فرد دارد .
« با یک مثال این مسئله را برای داوطلبان قابل درک می کنم ؛ در علوم تجربی حدود ۲۴۰۰۰ نفر معدل بالای ۱۹ حضور دارد و کسی با معدل ۱۹٫۲۵ در رتبه ۲۳۰۰۰ قرار دارد و رتبه فرد در کنکور ۳۰۰۰ شده است . لذا در حال حاضر یک رتبه ۲۳۰۰۰ دارد و یک رتبه ۳۰۰۰ پس این ۱۹٫۲۵ باعث کاهش نمره کنکورفرد می شود . در نتیجه صرفا چون معدل بالای ۱۹ است ، تاثیر مثبت روی نمره یا رتبه کنکور ندارد . »
خدایی تصریح می کند : با توجه به توضیحات شاید برای یک داوطلب با معدل متوسطه ۱۷٫۵ تاثیر مثبت اعمال شود اما برای دانش آموز با معدل ۱۹ به بالا نه . در نتیجه روند تاثیر مثبت معدل به نفع داوطلب عمل می کند .

انتخاب رشته مجازی قابل اعتماد است
رییس سازمان سنجش در خصوص میزان قابل اعتماد بودن « انتخاب رشته مجازی » می گوید : سیستم انتخاب رشته مجازی بیشتر برای این است که جایگاه فرد را نشان دهد که تا حد زیادی صحیح عمل می کند .
وی معتقد است : این سیستم بر اساس چند دیتا کار می کند . یکی بر اساس آخرین نفرات که سال گذشته وارد دانشگاه شده اند ، دیگری نمرات موجود داوطلبان و اطلاعات کامل سال گذشته اما موسسات کنکوری به همه اطلاعات دسترسی ندارند .
خدایی بیان می کند : شاید یک رشته ای در سال گذشته وجود داشته اما امسال حذف شده و نرم افزار در میان رشته ها قرار دهد اما سیستم رشته های سال جدید را هم مطابقت می دهد ، یا گاهی اوقات ایرادات جزئی دیده شود اما عینا اعلام نشده که مثل انتخاب رشته مجازی عمل کنید . ملاک انتخاب رشته دفترچه سال جاری است .
وی با بیان اینکه همچنین اعتراضی دراین مورد به سازمان سنجش منعکس نشده است ، اظهار می کند : البته اعلام شد که انتخاب رشته مجازی سازمان سنجش کمی بدبینانه و سطح پایین انتخاب رشته می کند که من می گویم واقع بینانه و دنبال راهنمایی درست است نه کسب درآمد .
رییس سازمان سنجش می افزاید : استفاده از این نرم افزار معقول تر از دیگر روش های انتخاب رشته است و بیشتر موسسات کنکوری در مورد ایرادات بسیار جزیی بزرگنمایی می کنند تا این سیستم را پر اشکال نشان دهند .

در سیستم کنکور اشتباهی رخ نمی دهد
همچنین رییس سازمان سنجش تصریح می کند : در کل سیستم پذیرش داوطلب در کنکور توسط برنامه های رایانه ای انجام می شود و اشتباهی در این مورد صورت نمی گیرد . حتی اگر اشتباهی رخ دهد برای همه داوطلبان یکسان است .
وی می گوید : بنابراین اگر گاهی برخی داوطلبان بر این باورند که در قبولی دانشگاه و رشته مورد نظر آنها اشتباهی رخ داده ، کاملا نادرست است .
رییس سازمان سنجش معتقد است : آزمون سراسری برای جمعیت زیادی با شرایط مختلف انجام می شود که با استفاده از قوانین ، سهمیه ها ، آیین ها و مصوبات سعی شده رقابتی یکسان برای این جمعیت برگزار و عدالت اجرا شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی