0912-837-5747

تابستان یک کنکوری!

سلام! یک سلام به گرمی روزهای داغ تابستان به همه شما داوطلبان عزیز کنکوری که آزمون سراسری سال ۱۳۹۷ را پشت سر گذاشته‌اید و به شما عزیزانی که قصد دارید در کنکور سال ۱۳۹۸ شرکت کنید. حتماً شما عزیزانی که تازه کنکور داده‌اید، الان با شنیدن نام کنکور، عکس‌العمل‌های متفاوتی نشان می‌دهید: بعضی از شما غرق رؤیاهای زیبا شده و خود را در رشته و دانشگاه مورد نظرتان تصور می‌کنید و بی‌صبرانه تا اعلام نتایج لحظه شماری می‌کنید. برخی از شما هم احساس خستگی کرده و حتی دوست ندارید تا مدت‌ها نام کنکور را بر زبان آورده و بشنوید. گروهی هم با خود می‌گویند: «ای بابا! هنوز کنکور تمام نشده، دوباره حرف کنکور شد؛ بگذارید کمی راحت باشیم»؛ البته در این میان، عده‌ای هم هستند که می‌خواهند در سال ۱۳۹۸ کنکور را تجربه کنند و معمولاً تصور خاصی نسبت به کنکور ندارند یا نگاهشان به کنکور، آمیخته با ابهام و پر از اما و اگرهاست.
   جزو هر دسته‌ای که هستید، ما برنامه‌ای خاص برای تابستان شما پیشنهاد می‌کنیم. شما با بهره گیری از این برنامه تا حدود بسیار زیادی می‌توانید از تابستان خود بهتر استفاده کنید. قبل از هر چیز روی سخنمان با شما عزیزانی است که تازه آزمون سراسری را پشت سر گذاشته‌اید. به آن دسته عزیزانی که کنکور را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند تبریک می‌گوییم. می‌توانید از همین الان برای برنامه‌هایی که در نظر داشتید بعد از کنکور انجام دهید، وقت گذاشته و از آنها لذت ببرید. منتظر چه هستید، فقط همین ایام تابستان را وقت دارید و بعد از آن دوباره باید به مطالعه درس‌های جدید در دانشگاه مشغول شوید؛ البته در کنار تفریح و استراحت، به انتخاب رشته هم فکر کنید تا بتوانید با یک انتخاب دقیق و اصولی، مزد زحمات خود را به طور کامل دریافت کنید.
    شما داوطلبان عزیزی که نمی‌دانید در کنکور چه نتیجه‌ای خواهید گرفت هم با امید به آینده و لحظه‌های خوبی که تکرار نمی‌شود، خودتان را مهمان یک استراحت درست و حسابی در روزهای داغ تابستان نمایید. بدون دغدغه و نگرانی از اعلام نتایج و «چه خواهد شد»هایی که انرژی و توان شما را به تحلیل می‌برد، فقط استراحت کرده و از زندگی‌تان لذت ببرید و هر وقت، نگرانی از نتیجه کنکور به سراغتان آمد با خود بگویید که «هر چه پیش آید در مسیر خوشبختی و سعادت من خواهد بود و نه چیز دیگری؛ پس با توکل به خدای مهربان، تا اعلام نتایج نهایی، از همه لحظه‌های زندگی که تکرار نخواهد شد، لذت خواهم برد».
شما عزیزان پس از اعلام نتایج اولیه آ‌زمون سراسری می‌توانید، بسته به رتبه‌ای که می‌آورید و هدفی که دارید، یا انتخاب رشته کرده و در صورت قبول شدن، در مهر ماه سال جاری دانشجو شوید، و یا اینکه خود را برای آمادگی و شرکت در یک کنکور بهتر و موفقیت بیشتر در آینده، آماده کنید. برای گذراندن روزهای تابستان پس از اعلام نتایج اولیه هم می‌توانید برنامه‌های مختلفی را در نظر بگیرید. اگر جزو آن دسته از داوطلبانی هستید که اطمینان دارید حتماً در یکی از رشته‌های تحصیلی در یکی از دانشگاه‌ها قبول می‌شوید، تابستان را با انجام برنامه‌های دلخواه خود بگذرانید، اما اگر تصمیم گرفته‌اید که دوباره کنکور دهید، دو راهکار، پیشِ روی شما عزیزان وجود دارد: اینکه کل تابستان یا بخش زیادی از آن را استراحت کرده و سپس مطالعه را شروع کنید، یا اینکه بلافاصله پس از اعلام نتایج اولیه، و بدون هیچ استراحتی، دوباره شروع به مطالعه کنید. زمان شروع مطالعه مجدد، به میزان توانایی و اطلاعات شما بستگی دارد و اینکه تصمیم دارید در چه رشته‌ای قبول شوید؛ اما در مجموع، پیشنهاد ما به شما این است که با توجه به اینکه چند ماه را به طور مستمر در حال مطالعه بوده‌اید، شروع مطالعه بلافاصله بعد از اعلام نتایج اولیه، باعث خستگی‌تان خواهد شد و به این ترتیب، در ماه‌های بعد و زمانی که شما باید به طور مستمر و در ساعات طولانی‌تری مطالعه کنید دچار خستگی و فشار روحی خواهید شد؛ پس یک استراحت اصولی برای آمادگی بهتر و توان بیشتر شما لازم است. حتماً دقت داشته باشید که زمان مناسبی را برای استراحت خود، فارغ از درس و کنکور، اختصاص دهید، و حتی اگر اصرار به مطالعه دارید، از ساعات بسیار کم شروع کرده و رفته رفته و به آرامی، ساعات مطالعه خود را بیشتر کنید.
     حالا روی صحبتمان با شما عزیزانی است که اصلاً از نتیجه کنکور خود راضی نبوده و به اصطلاح خودمان «خراب کرده‌اید». ممکن است که عکس‌العمل شما داوطلبان عزیز به این کنکور، متفاوت باشد. برخی عصبانی، گروهی غمگین، عده‌ای ناامید و دسته‌ای بی‌تفاوت و … هستند، اما حتماً همه شما عزیزان می‌دانید که گذشته‌ها، گذشته است و دیگر کاری نمی‌شود برای جبران آن زمان‌های از دست رفته انجام داد. حتماً به این نکته توجه کنید که کنکور تمام شد، اما زندگی ادامه دارد؛ بله زندگی ادامه دارد و منتظر کسی نمی‌ماند؛ پس برای آینده تحصیلی و شغلی خود، یک تصمیم درست بگیرید؛ تصمیمی که حتماً به دانشگاه ختم نمی‌شود و می‌تواند راه دیگری باشد که حتی در آن موفق‌تر و بهتر باشید. این تصمیم نیاز به مشورت و تفکر طولانی دارد؛ اما اگر تصمیم گرفتید که دوباره در کنکور شرکت کنید، حتماً زمانی را هم برای استراحت و رفع خستگی فکری و جسمی خود کنار بگذارید. ممکن است که برخی از شما عزیزان، به خاطر عذاب وجدان کم کاری در سال قبل و … تصمیم بگیرید تا بلافاصله مطالعه را شروع کنید؛ اما به خاطر داشته باشید که یک شروع توام با خستگی نمی‌تواند ثمره خوبی داشته باشد؛ زیرا در ادامه راه طولانی که تا کنکور در پیش دارید و در زمانی که لازم است بیشتر درس بخوانید و در شرایطی که دیگر داوطلبان، مشغول مطالعه هستند و رقابت بالا گرفته است، ممکن است به دلیل خستگی یا دلزدگی از ادامه راه باز بمانید. نگران نباشید، می‌توانید با جدیت و پشتکار عالی در کنکور سال آینده به آنچه می‌خواهید برسید؛ به شرطی که یک برنامه‌ریزی خوب و یک همت مثال زدنی داشته باشید.
نوبتی هم که باشد، نوبت شما دانش‌آموزان عزیزی است که امسال می‌خواهید برای اولین بار در کنکور شرکت کنید. ضمن عرض «خسته نباشید» به شما عزیزان به خاطر اینکه فصل امتحانات را پشت سرگذاشته‌اید، باید اشاره کنیم که وضعیت شما با داوطلبانی که تا الان یک یا چند بار کنکور را گذرانده‌اند، فرق می‌کند. اول اینکه داوطلبان پشت کنکوری، درباره نوع سؤالات، میزان سختی و آسانی آنها، چگونه برای کنکور درس خواندن، نحوه تست زنی و … تجربه‌هایی دارند که ممکن است بیشتر شما عزیزان این تجربیات را نداشته باشید. دوم آنکه این گروه، در مقایسه با شما، بعضی از درس‌ها را به میزان بیشتری برای کنکور مطالعه کرده‌اند و می‌توانند آنها را در مدت زمان کمتری نسبت به شما مطالعه کرده و موفق شوند؛ پس لازم است که شما دانش‌آموزان عزیز، در مقایسه با بیشتر داوطلبان پشت کنکوری، مطالعه بیشتر و بهتری داشته باشید.
     برای انجام این کار، لازم است که مدتی را استراحت کنید. روزهای این استراحت بستگی به میزان خستگی شما و نیازتان به تمدید نیرو دارد. ممکن است که دانش‌آموزی به مدت بیشتر و دانش آموز دیگری به مدت کمتری برای انجام این کار نیاز داشته باشد؛ پس این شما هستید که بهتر از هر کسی و با شناخت روحیه خودتان باید برای شروع مطالعه در تابستان تصمیم بگیرید. اگر نیاز به استراحت بیشتری دارید، به دلیل استرس یا … زودتر شروع نکنید؛ زیرا در ادامه راه آمادگی برای کنکور و زمانی که نیاز است بیشتر درس بخوانید حتماً خسته خواهید شد و این خستگی نابهنگام، بیشتر به ضرر شماست.  به همین خاطر، لازم است که کارهایی را انجام دهید که ما در اینجا آنها را برای شما توضیح خواهیم داد:
۱-    هدف گذاری کنید
یکی از کارهای مهمی که شما عزیزان باید در تابستان انجام دهید این است که هدف خود از کنکور را به روشنی مشخص کنید. اینکه فقط بگویید: «می‌خواهم کنکور بدهم» درست نیست. باید بدانید که به چه رشته یا رشته‌هایی علاقه‌مندید، چه دانشگاه یا دانشگاه‌هایی را دوست دارید و برای رسیدن به این رشته‌ها و دانشگاه‌ها چه کارهایی را باید انجام دهید، و برای پذیرفته شدن در رشته یا رشته‌های مورد نظر شما، مطالعه عمیق و دقیق چه درس‌هایی مهم‌تر است.
۲-   برنامه‌ریزی کنید
برای انجام هر کاری، حتی یک خرید ساده هم، داشتن برنامه‌ریزی، بسیار مهم و راهگشاست. برنامه‌ریزی به شما کمک می‌کند تا مطالعه شما نظم پیدا کرده و در وقت کمتری به مطالعه درس‌هایتان بپردازید. شما برای یک برنامه‌ریزی خوب و اصولی، باید ببینید که در شبانه روز چند ساعت می‌توانید مطالعه کنید و آیا عادت به مطالعه صبح دارید یا شب، و چه درس‌هایی را باید بیشتر و چه درس‌هایی را باید کمتر مطالعه کنید. همین طور باید ببینید که چه کارهای دیگری را در کنار مطالعه می‌خواهید انجام دهید؛ مثلاً زمان ورزش و … را مشخص کنید.
۳- مقدمات را آماده کنید
 برای مطالعه به منظور آمادگی در کنکور، لازم است که شما جزوه‌ها و کتاب‌هایی داشته باشید و بر اساس آنها جلو بروید. تابستان، بهترین فرصت برای این منظور است که شما جزوه‌ها یا کتاب‌هایی را که ندارید یا به صورت ناقص دارید، آماده و کامل کنید. در این زمینه به نکات دیگری هم دقت کنید؛ مثلاً ببینید که در کدام مکان می‌توانید مطالعه بهتری داشته باشید.
۴-   به جبران ضعف‌های درسی بپردازید
تقویت و جبران نقاط ضعف درسی، یکی از کارهایی است که شما می‌توانید در روزهای بلند تابستان انجام دهید. وقتی مجبور می‌شویم که برای آزمونی مانند کنکور، به طور پیوسته مطالعه کنیم، ممکن است که برخی از عوامل، روند مطالعه ما را کند ساخته یا متوقف کنند. برای اینکه با چنین مشکلی مواجه نشوید، حتماً سعی کنید که قبل از شروع به مطالعه اصلی، وقتی را در تابستان، برای رفع اشکال در دروس مختلف اختصاص دهید. جبران نقاط ضعف و یادگیری چنین درس‌هایی در فضای تابستان، به خاطر داشتن فرصت یادگیری بیشتر و عمیق‌تر، در کنار استرس کمتر، بسیار مفید‌تر خواهد بود.
۵-   توجه به عادات مطالعاتی
تابستان فصل مناسبی است تا در قالب یک برنامه زمانی افزایشی مناسب، عادات مطالعاتی خوب خود را به تدریج افزایش و عادات نادرست مطالعاتی خود را به تدریج کاهش دهید. داشتن عادات مطالعاتی خوب برای آمادگی در کنکور، یک نقطه قوت محسوب می‌شود؛ پس سعی کنید که از همین تابستان برای دست پیدا کردن به این عادت مهم اقدام کنید تا از پاییز به بعد با بهترین شیوه، مطالعه را ادامه دهید. در کنار این موضوع به مسایل دیگری، مانند نحوه مرور درست، خلاصه نویسی خوب و اصولی و … نیز توجه کرده و برای تقویت آنها هم تمرین کنید.
۶-   تابستان، فصل انتخاب‌ها
تابستان برای دانش‌آموزان کنکوری، فصل مهمی است. می‌توان گفت که تابستان برای این افراد، فصل انتخاب‌های مهم و سرنوشت‌ساز است: فصل انتخاب برنامه یکساله، انتخاب منابع مطالعاتی، انتخاب یک مشاور و همراه در زمینه کنکور و …؛ پس لازم است که در این زمینه، بسیار هوشمندانه عمل کنید و از دیگران در این مورد الگو نگیرید؛ زیرا کاری که همگان انجام می‌دهند، الزاماً کار درستی نیست؛ پس منحصر به فرد باشید.
۷- تنظیم ساعات خواب و بیداری

بعد از امتحانات، بیشتر دانش‌آموزان تمایل دارند که بیشتر بخوابند و استراحت کنند. به این نکته توجه داشته باشید که شما باید از مهر ماه به طور پیوسته و مرتب درس بخوانید؛ پس از همین الان باید به آرامی، ساعات خواب و بیداری خود را با توجه به عادات مطالعه‌تان مرتب کرده و تنظیم نمایید. بعضی از داوطلبان عقیده دارند که تنظیم ساعات خواب و بیداری، خیلی سخت و مشکل است و همیشه، یکی از دغدغه‌های مربوط به مطالعه، همین موضوع است. باید اشاره کنیم که انجام این کار، یعنی تنظیم عادات مطالعه، اصلاً کار دشواری نیست. از نظر بیولوژیکی، بدن تقریباً پس از مدتی می‌تواند به ساعات جدید خواب و بیداری عادت کند؛ پس برای اینکه به ساعات مورد نظر خود به منظور خواب و بیداری در دوره آمادگی برای کنکور برسید، حتماً به آرامی و کم کم اقدام کنید؛ مثلاً سعی کنید که روز اول، نیم ساعت زودتر از خواب بیدار شوید یا نیم ساعت زودتر بخوابید، و این کار را در دو تا سه روز بعدی تکرار کنید و سپس طول این ساعات را افزایش دهید.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی