0912-837-5747

فعال سازی حافظه در خواب

تحقیقات جدید از دانشگاه نورث وسترن نشان میدهد، وقتی یک اطلاعاتی که حافظه را درست میکند ارزش بالایی داشته باشد (مثلأ اگر به پول در اوردن مرتبط باشد)در زمان خواب تکرار میشود و حک میشود و در نتیجه بعدأ ان را به یاد می اوریم.
همچنین دانشمندان نشان دادند که با دست کاری مستقیم خواب میتوانند باعث تکرار و فعال سازی خاطرات کم ارزشترشوند که انها هم به یاد بمانند. دکتردلفین ادییته از بخش روانشناسی دانشگاه نورث وسترن یک ازمایشی را طراحی کرد تا بررسی کند که چطور شرکت کننده ها جای شی ها را در صفحه کامپیوتر به خاطر می آوردند.
قیمتی که روی هر شی بود معین میکرد که شرکت کننده اگر جای انها را بتواند بعدأ در ازمایش به خاطر بیاورد چقدر پول میتواند در بیاورد. دکترکن پالر، پروفسور روانشناسی میگوید "نتیجه نهایی برای بعضی از شی ها خیلی بهتر از بقیه بود،یا میتوانیم بگوییم که ما ارزش خاطره را دستکا ری کردیم .
بعضی ها با ارزش بودند و بعضی ها مثل خیلی از چیزها که هر روز تجربه می کنیم ، کم ارزش بودند. برای بعضی از اشیا هم صدا گذاری شده بود . به طور مثال کتری که نشان داده میشد، صدای سوت کشیدن ان هم می امد . در طول حالت خواب و بیداری صدا به تنهایی پخش میشد تا خیلی آرام چیز های کم ارزش را یاد آوری کند .
شرکت کننده ها وقتی صدای چیزهای کم ارزش را در حال خواب شنیده بودند توانستند بعدأ انها را به خاطر بیاورند. دکتر اودییته میگوید : " ما فکر می کنیم که اتفاقی که در حال خواب می افتد در اصل همان فعال سازی اطلاعات است . " ما میتوانیم با معرفی کردن این صدا ها ، فعال سازی را تحریک کنیم و بنا براین به خاطره های بی ارزش قدرت بدهیم که بهتر در حافظه بماند.

" دکتر پالرمیگوید : این عمل فعال سازی خاطره در حال خواب میتواند نقشی در بهبود سازی حافظه داشته باشد . هر چیزی که شبها در حال خواب تکرار می شود ، نشا ن دهنده این است که چه چیزی بعدأ به خاطر می آورید و بر عکس چه چیزی را از خاطر خواهیم برد ." خیلی از خاطره ها که در حال بیداری ضبط شده از یاد میروند. "ما فکر میکنیم دلیلش این است که یک خاطره باید تکرار شود تا بتوانیم ۰آن را در حافظه نگه داریم. وقتی که تمرین و تکرار می کنید ، شانس بعدأ به خاطر آوردن را افزایش میدهید و بیشتر این تکرارها وقتی اتفاق می افتد که خودمان نمی فهمیم ، یعنی زمانی که خواب هستیم. دکتر پالر میگوید: "انتخاب اینکه چه چیزی را در حافظه نگه می داریم و چه چیزی را نگه نمی داریم هنوز معلوم نیست. بیشتر تحقیقات روی این موضوع بوده که یک خاطره چطور درست میشود و چطور آن را دوباره به خاطر می آوریم.

این مرحله واسطه است که ما میخواهیم در موردش بیشتر بفهمیم برای اینکه جالبترین قسمت ضبط حافظه ، این است که ساکن نیست.

خاطره ها در مغز ما به طور دائم عوض میشوند و با تکرار کردن آن خاطرها میتوانیم درآینده آنها را بهتر به خاطر بیاوریم . او میگوید: "این فعال سازی خیلی مهم که باعث نفوذ خاطره میشود موضوعی است که از ما پنهان شده زیرا ما متوجه خیلی چیزها که در خواب می افتد نمی شویم."

شماره تماس جهت مشاوره رایگان کنکور آسان است : ۰۹۱۲۸۳۷۵۷۴۷

۳ پاسخ

  1. سلام آقای مهندس

    من ساعت مطالعه ی خیییییلییییی بالایی دارم اما متناسب با ای نساعت مطالعه نتیجه نمیگیرم…بخدا خیلی میخونم حتی از طریق یکی از مشاورای شما منابع موسسه رو هم تهییه کردم اما بازم پیشرفت خاصی حاصل نشد…ازینکه میخونم اما نتیجه نمیگیرم در عذابم.تورو خدا کمکم کنید..خیلی ها از من کمتر میخونن اما از من نتیجه بهتری میگیرن..با اینکه معدل خیلی بالایی هم دارم و درسم خیلی خوبه اما تو آزمون های آزمایشی نتیجه مطلوب رو در حدی که میخونم نمیگیرم اما تو خونه که تست میزنم بهتر نتیجه میگیرم.تورو خدا کمکم کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی