0912-837-5747

چگونه رتبه برتر کنکور شویم؟

چگونه رتبه برتر کنکور شویم؟ پیشنهاد ۸ گام تا رتبه برتر شدن در کنکور
در مقاله ی کوتاه زیر، ما هشت گام عملی را برای بالا رفتن کیفیت مطالعه به شما معرفی میکنیم.
اساتید مجرب و کاربلد

از عواملی که می تواند شما را در راه رتبه برتر شدن کمک و یاری کند داشتن اساتیدی است که به شیوه برگزاری کنکور های سراسری سال های اخیر آشنا باشد و به داوطلب کمک کند که با دانشی خوب و کارآمد در کنکور سراسری قدم بگذارد. در حال حاضر به طور کلی دبیر های خوب و نامی زیادی در سطح کشور وجود دارند که می توانند شما را در این مسیر یاری کنند.
منبع آموزشی

مهم ترین و اصلی ترین منبعی که برای هر داوطلب کنکور سراسری می توان نام برد کتاب درسی است، چرا که مباحثی که از آن ها در کنکور سراسری سوال مطرح می شود همگی در کتاب های درسی گنجانده شده اند و مبحثی خارج از کتاب درسی در کنکور سراسری مورد سوال قرار نمی گیرد. اما در کنار کتاب درسی و جزوات اساتید خود داوطلب نیازمند کتاب های کمک آموزشی مناسبی است که هم بتواند در امر آموزش به داوطلب یاری برساند و هم منبع غنی از تست های کنکور های سال های گذشته و تست های تالیفی منطبق بر دشواری کنکور باشد.

هستند کتاب هایی که تست های تالیفی بیش از حد سنگین کار کرده اند و فقط باعث نا امیدی داوطلب می‌شوند و در مقابل کتاب‌هایی که با طرح تست های تالیفی به اصطلاح آبکی امید واهی به داوطلب می دهند. بنابراین کتابی مدنظر ماست که تست های استاندارد و طبقه بندی شده داشته باشد.

نکته بسیار مهم:

توصیه اکید ما به داوطلبان کنکوری این است که برای هر درس فقط و فقط یک یا دو منبع کمک آموزشی با کیفیت و خوب تهیه کنند چرا که داشتن چند منبع کمک آموزشی تنها داوطلب را سردرگم می کند و گاها مشاهده شده داوطلب در اثر استرس زیاد برای بررسی کردن کتاب هاب کمک آموزشی متعد خود از درس خواندن ناامید شده و به طور کلی آن را رها کرده است.

بنابراین توصیه داریم که برای هر درس فقط یک یا حداکثر دو منبع کمک آموزشی خوب تهیه کنند و به جای اینکه چند کتاب را یک بار مطالعه کنند یک کتاب را چندین بار مورد بررسی قرار دهند که یقینا نتیجه دلخواه تری کسب خواهند کرد.
ساعت مطالعه بالا لازمه رتبه برتر شدن

بسیار خب، اما اصل ماجرا همت و عزم خود داوطلب است که بتواند ساعات مطالعاتی زیادی را برای خود در نظر بگیرد و قید بسیاری از تفریحات خود را برای سال کنکور بزند اما داشتن یک ساعت مطالعاتی بالا یک شبه به دست نمی آید و امری تدریجی است، بنابراین انتظار نداشته باشید یک شبه به ۱۳ تا ۱۴ ساعت مطالعه در شبانه روز برسید. برای قبولی در رشته های خوب و در دانشگاه های برتر طبیعی است که ساعت مطالعه بالایی داشته باشید.

ما به طور کلی برای روزهایی که داوطلب به مدرسه می رود چیزی در حدود ۴ تا ۶ ساعت و در روز های تعطیل چیزی در حدود ۱۰ تا ۱۳ ساعت مطالعه را خوب در نظر می گیریم. البته که از این بحث غافل نشوید که در کنار کمیت ساعات مطالعه خود باید کیفیت مطالعاتی خود را نیز بالا ببرید ما انتظار بازدهی مطالعه بیش از ۹۰ درصد را از داوطلبان پرتلاش و راسخ خود داریم. برای مطالعه بیشتر در این زمینه به مقالات “روش افزایش ساعت مطالعه برای کنکور” و “افزایش کیفیت و کمیت مطالعه” در سایت محصل ایرانی مراجعه کنید.
مهارت تست زنی صحیح

از ابزار هایی که برای آموزش و تسلط هر چه بیشتر داوطلبان در سال کنکور سراسری وجود دارد می توان به تست زنی اشاره کرد. برخلاف عده ای زیاد از افراد که تست را تنها ابزاری برای سنجش افراد می دانند اما تست در کنار سنجش می تواند ابزاری بسیار مفید برای آموزش داوطلبان باشد و طبیعی است دروسی مثل ریاضی و فیزیک تنها با خواندن متن جزوه و یادگیری فرمول ها و نکات و ریزه کاری های آن نمی توان به موفقیت رسید، بلکه باید قلم در دست بگیرید و به زدن تست هایی در حجم زیاد بپردازید تا با تمامی تیپ تست هایی که امکان طرح شدن آن ها از سوی طراحان کنکور سراسری می رود را بررسی کرده باشید. در این زمینه مقاله “شیوه صحیح تست زنی” را مطالعه کنید تا با روش صحیح تست زدن آشنا شوید.
شرکت در آزمون آزمایشی

داوطلبان در طول سال با برنامه مطالعاتی مدرسه و یا مشاور خود شروع به مطالعه می کنند و پیش می روند اما در این بین ما نیازمند ابزاری هستیم تا بتوانیم به وسیله آن هم آموخته های داوطلب را مورد سنجش قرار دهیم و هم حس رقابت را در او تقویت کنیم. حتما و حتما همه داوطلبان را خصوصا افرادی که آرزوی رتبه برتر شدن را در سر پرورش می دهند را به این امر توصیه می کنیم که در آزمون آزمایشی با کیفیتی ثبت نام کنند؛ آزمونی که هم دارای سوالاتی به سبک کنکور های سال های اخیر باشد و هم کارنامه آن از تمامی جهات داوطلب را مورد آنالیز قرار دهد و اطلاعات مفیدی برای ادامه مسیر مطالعاتی داوطلب در اختیار او و مشاورش بگذارد.

تحلیل آزمون: آزمون بدون تحلیل مانند آزمایش خون بدون جواب می ماند. با تحلیل آزمون و بررسی نتایج آن و مقایسه با ساعات مطالعاتی که برای هر درس صرف شده است داوطلب به نقاط ضعف و قوت خود پی می برد و در پی راهی برای رفع آن می گردد. با تحلیل آزمون است که داوطلب از بی دقتی هایی که در سر جلسه آزمون سراسری دچار آن ها شده است آگاه می شود و با یادداشت آن ها در دفتری سعی میکند در آزمون های آزمایشی بعدی و هم چنین آزمون سراسری دچار این اشتباهات نشود. اگر میخواهید شیوه استاندارد تحلیل آزمون را بدانید به مقاله “تحلیل کارنامه آزمون آزمایشی” مراجعه کنید.
خلاصه نویسی

از نکاتی که هر بار به داوطلبان کنکور سراسری گوشزد می کنیم می توان به خلاصه نویسی دروس اشاره کرد. بهتر است داوطلبان در برنامه ریزی روزانه خود درس هایی را در الویت قرار بدهند که در همان روز در مدرسه توسط استاد تدریس شده است. بهتر است داوطلبان سر کلاس درس با دقت فراوان به تدریس استاد گوش فرا دهند و نت هایی را از سخنان برجسته استاد بردارند و در منزل بعد از مطالعه یادداشت ها و کتاب کمک آموزشی اقدام به تست زنی کنند.

در انتها نکاتی که در حین مطالعه کتاب درسی و کتاب کمک آموزشی و جزوه استاد استخراج کرده اند و نکاتی که حین تست زنی به آن ها پی برده اند را به علاوه شمایل کلی درس در دفتری به صورت خلاصه بنویسند. این خلاصه ها در زمان مرور دروس و هم چنین زمانی که امتحان های جامع دارند و وقت کافی برای مطالعه کل متن کتاب درسی را ندارند، بسیار مفید خواهد بود. همچنین در ماه های انتهایی کنکور که زمان جمع بندی است. خلاصه ها از مهم ترین ابزار هایی است که به داوطلبان برای یادآوری نکات مهم کمک می کند. مقاله “تکنیک ها و روشهای صحیح خلاصه نویسی” به شما در رابطه با نحوه خلاصه نویسی کمک می کند.

مشاور کاربلد

داشتن یک مشاور کار بلد کسی که با کنکور های سال های اخیر دست و پنجه نرم کرده باشد و سختی سوالات را درک کرده باشد وبه طور کلی با چم و خم کار آشنا باشد و باعث شود تجربه هایی که دیگران انجام داده اند و چیزی به دست نیاورده اند را ما تجربه نکنیم. مشاور خوب شخصی است که به داوطلب نحوه مطالعه هر درس را آموزش دهد. دروس به دو دسته استدلالی یا محاسباتی و حفظی یا مطالعاتی تقسیم می شود که نحوه یادگیری هر یک از این ها متفاوت خواهد بود.

مشاور خوب کسی است که یک برنامه مطالعاتی جامع در اختیار داوطلب می گذارد. برنامه ای که هم کوتاه مدت باشد هم بلند مدت. هم برنامه ماهانه داشته باشد هم هفتگی و هم روزانه. مشخص کند که در هر فصل چه مباحثی تمام می شود روزهای مرور دروس در آن گنجانده شده باشد و برای جمع بندی توجه ویژه داشته باشد. برنامه ای که شخصی باشد و بر اساس توانایی های شخصی هر فرد. مطمئن باشید با یک مشاور خوب که بتوانید به آن اعتماد کنید تمامی کلید های مشکلات خود را خواهید داشت.

توکل بر خداوند

مطمئن باشید در صورتی که تمامی شرایط بالا را رعایت کنید و در انتها نتیجه کار را به دست خداوند مهربان واگذار کنید هم آرامش خواهید داشت و هم بهترین نتیجه برای شما رقم خواهد خورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی