0912-837-5747

آرامش در کنکور سراسری | کاهش استرس کنکور

آرامش در کنکور

هر چه به زمان برگزاری آزمون سراسری نزدیک و نزدیک تر می شویم متاسفانه بسیاری از داوطلبان از توانایی های خود برای موفقیت در آزمون سراسری ناامید می شوند. این موضوع که در حال حاضر جزو مهم ترین سد های زندگی هر داوطلبی برای ادامه مسیر موفقیت اوست. موضوع اهمیت کنکور غیر قابل انکار است و به هیچ عنوان نمی شود اهمیت آزمون سراسری را نادیده گرفت اما چه بهتر که این اهمیت کنکور سراسری به صورت مفید باشد و داوطلب را به افزایش ساعت مطالعه و بهبود روند مطالعاتی خود ترغیب کند نه اینکه با کاستن از روحیه داوطلب و با دادن افکار منفی به وی، داوطلب را از ادامه مسیر صحیح  آمادگی برای کنکور دور کند و در روند مطالعاتی وی تاخیر بیندازد.

اما راه های مختلفی وجود دارد که داوطلب با استفاده از آن ها می تواند از میزان اضطرابی که در این روز ها تجربه می کند بکاهد.

توکل به منبع آرامش کل هستی (پروردگار) : انسان در همه حال خصوصا در مراحلی از زندگی که با چالش های به نسبت بزرگ در آن زمان مواجه می شود نیازمند پناه جستن به خداوند و توکل کردن به اوست. مطمئن باشید داوطلبی که نتیجه کار را چه برای او شیرین و چه برای او تلخ باشد به دست مقتدر خداوند بزرگ بسپارد و در راه رسیدن به هدفی که در ذهن دارد و خواسته قلبی اوست بی وقفه تلاش کند و از هیچ چیزی در این راه دریغ نکند بداند که موفقیت امری حتمی برای وی خواهد بود. تفکر کردن به جملاتی مانند: (بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را) .. (آگاه باش که با یاد خدا دل ها آرامش می گیرد) و به باور قلبی رسیدن به این امر که خدا از ما به صلاح ما آگاه تر است مطمئن باشید تمامی اضطراب ها را از شما دور خواهد کرد.

مد نظر قرار دادن اهداف به جای بها دادن به باید ها: از مهم ترین عواملی که باعث اضطراب برای هر فردی می شود بایدهایی است که او در زندگی شخصی اش برای خود قرار داده است. ( باید در کنکور سراسری فلان رتبه را کسب کنم) .. (باید در فلان دانشگاه مشغول به تحصیل شوم) و باید هایی از این دست که از مهم ترین عواملی است که برای هر فردی عامل ایجاد کننده اضطراب خواهد بود. به جای این باید ها چه بهتر که فرد آرزو ها و اهدافی که برای زندگی خود دارد را مدنظر قرار دهد و مثلا بگوید برای قبولی در رشته داروسازی دانشگاه شهید بهشتی باید فلان کار ها را روزانه انجام دهم و مثلا هفتگی باید انقدر ساعات مطالعه داشته باشم باید در هفته مثلا ۲۵۰۰ تست برای دروس مختلف کار کنم. از این طریق فرد با رضایت قلبی و با اشتیاق فراوان به سوی اهدافی که برای رسیدن به آن ها لحظه شماری می کند و در راه رسیدن به این اهدف بایدهایی را که با رضایت قلبی خود تعیین کرده است را انجام می دهد.

تمرکز بر روی نقاط قوت نه ضعف: بسیاری از داوطلبان را مشاهده کرده ایم که در کنکور سال های گذشته با اینکه در چند درس اصلا عملکرد خوب و یا حتی متوسط هم نداشته اند اما به واسطه قدرتی که در دو یا سه درس داشته اند توانسته اند نتیجه بسیار قابل قبولی را کسب کنند. هدف ما از ذکر این موضوع این است که به داوطلبان عزیز گوشزد کنیم که به جای اینکه برای ضعفشان در چند درس زانوی غم بغل کنند و از ادامه مطالعه در سایر دروس هم دست بکشند تمرکز خود را بر روی دروس و مباحثی بگذارند که احاطه کامل بر روی آن ها دارند و در کنار نقاط قوت خود به تقویت دروسی که در آن ها به صورت پایه ای ضعف دارند بپردازند.

برنامه ریزی صحیح و ادامه مسیر مطالعاتی بر اساس آن: یکی از مهم ترین فوایدی که برنامه ریزی دارد این است که برای داوطلب مشخص می شود تا روز آزمون سراسری چه مقدار زمان دارد و در این مدت برای رسیدن به خواسته خود باید چه اموری را در دستور کار خود قرار دهد. برنامه مطالعاتی صحیح حتما باید روز هایی برای مرور مطالبی که آموخته اید و بر روی آن در حال حاضر تسلط دارید تعیین شود. چرا که بسیار بوده اند داوطلبانی که تا روزهای پایانی برای آماده سازی کنکور خود به مطالعه مطالب جدید پرداخته اند و از مرور مطالبی که به آن ها تسلط داشته اند قافل شده اند. لازم به ذکر است که تسلط ۱۰۰ درصدی بر روی هفتاد درصد از مطالب کنکور بسیار بهتر است از تسلط ۷۰ درصدی بر روی همه مطالب آزمون سراسری. نتیجه می گیریم که داوطلبان می بایست برای خود برنامه ای صحیح در نظر بگیرند که حتما به بحث مرور مطالب در آن پرداخته شده باشد.

از مقایسه خود با دیگران بپرهیزید: حتما تا کنون در آزمون های آزمایشی شرکت کرده اید و حدود رتبه و تراز خود را دیده اید مطمئن باشید که می توانید با یه برنامه ریزی صحیح و کارآمد به نتایج فوق العاده درخشان برسید ولی بسیارند داوطلبانی که انتظار دارند بدون تلاش به نتایج دلخواهی که مد نظرشان هست برسند که امری محال است مثلا خود را با داوطلبی که نتایج بسیار مطلوب تری از وی کسب کرده است مقایسه می کنند و از ادامه مسیر مطالعاتی خود نا امید می شوند و به کلی دست از مطالعه بر می دارند و به این نکته توجه نمی کنند که آن داوطلب چه ساعت مطالعه زیادی در هفته ثبت کرده است و تعداد تست های قابل توجه ای را بررسی کرده است پس مطمئن باشید نتیجه مطلوب به صورت اتفاقی و شانسی رخ نمی دهد بلکه یک برنامه ریزی خوب و اصولی و یک همت عالی و تلاش زیادی پشت این عملکرد خوب قرار دارد. توصیه ما به هر داوطلب این است که فقط خودش را با خودش و هفته قبل خودش مقایسه کند و سعی بر تلاش بیشتر داشته باشد که حتما مزد زحمات خود را خواهد دید.

نکات پایانی آرامش در کنکور :

۱- استرس و اضطراب کم طبیعی است و نه تنها مضر نیست بلکه داوطلب را به سوی جلو حرکت می دهد پس نگران نباشید.

۲- مطمئن باشید که کنکور سراسری آخرین عامل برای موفقیت در زندگی شخصی شما نخواهد بود چه بسیارند افرادی که تحصیلات عالی و آکادمیک ندارند اما الگوی بسیاری از جوانان برای زندگی شان هستند و از طرفی هستند افرادی با تحصیلات عالی که در زندگی شخصی خود توفیقی به دست نیاورده اند. همه موفقیت هایی که در زندگی اشخاص مختلف وجود دارد به خود فرد بستگی دارد به اینکه خوشبختی از نظر وی چه چیزی باشد؟ پول فراوان …قدرت…شهرت….رزومه علمی قابل توجه و….

پس با ذهنی آرام به مطالعه خود ادامه بدهید و از عواملی که باعث شود تفکرات تخریب کننده به سمت شما بیاید پرهیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی