0912-837-5747

اطلاعیه سازمان سنجش: انتشار برخی از تغییرات کنکور سراسری ۹۸ و ۹۹

سازمان سنجش در اطلاعیه ای برخی از تغییرات کنکور سراسری ۹۸ و ۹۹ را منتشر کرد .

متن کامل اطلاعیه :

بدین‌ وسیله به اطلاع تمامی داوطلبان کنکور سراسری ۹۸ و ۹۹ می‌رساند ، براساس مصوبه سیزدهمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو مورخ ۹۷/۰۶/۲۶ شرایط آزمون سراسری به شرح ذیل است :

الف- آزمون سراسری سال ۱۳۹۸

۱- در سال ۱۳۹۸ ، سنجش با دو آزمون جداگانه ( دو مجموعه سوال ) مطابق موارد ذیل انجام می‌شود ، ضمناً از مباحث مشترک دو نظام آموزشی قدیم و جدید (۳-۳-۶) ، سوال یکسان طرح خواهد شد .

• یک آزمون ( یک مجموعه سوال ) برای دانش‌ آموزان نظام‌ قدیم

• یک آزمون ( یک مجموعه سوال ) برای دانش‌آموزان نظام‌ جدید ( ۳-۳-۶ )

توجه : داوطلبان با توجه به اینکه فارغ‌التحصیل نظام قدیم یا نظام جدید آموزشی هستند لزوماً باید در آزمون مربوط به نظام آموزشی که در آن فارغ‌التحصیل شده‌اند ، شرکت نمایند .

۲- نمرات دو گروه داوطلبان نظام قدیم و نظام جدید تراز شده و گزینش به‌ صورت رقابتی براساس نمره‌ کل‌ نهایی در زیر گروه مربوطه و سایر شرایط و ضوابط آزمون سراسری انجام می‌ شود . به عبارت دیگر ظرفیت مجزا برای داوطلبان نظام قدیم و نظام جدید تخصیص داده نمی‌ شود .

۳- در آزمون سراسری سال ۱۳۹۸ ، میزان تاثیر سوابق تحصیلی ، حداکثر ۳۰ درصد است و ۲۰ درصد با تاثیر قطعی و ۱۰ درصد با تاثیر مثبت اعمال می‌شود به‌ طوری‌ که :

الف- آن دسته از دیپلمه‌های ریاضی و فیزیک ، علوم تجربی ، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی که دیپلم خود را سال ۱۳۹۸ و در نظام آموزشی جدید (۳-۳-۶) اخذ نموده و امتحانات دروس پایه دوازدهم آن‌ها به صورت نهایی ، سراسری و کشوری برگزار شده است ، مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دیپلم ( پایه دوازدهم – سال سوم آموزش متوسطه نظام جدید ۳-۳-۶ ) به میزان حداکثر ۳۰ درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب است که ۲۰ درصد به صورت تأثیر قطعی و ۱۰ درصد به صورت تأثیر مثبت در نمره‌کل نهایی آنان لحاظ می‌ شود .

ب- آن دسته از دیپلمه‌ های ریاضی و فیزیک ، علوم تجربی ، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی که دیپلم خود را از سال ۱۳۸۴ الی ۱۳۹۷ اخذ نموده اند و امتحانات یک‌ یا چند درس آنها به صورت نهایی ، سراسری و کشوری برگزار شده است ، مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دیپلم ( پایه یازدهم – سال سوم آموزش متوسطه نظام قدیم ) به میزان حداکثر ۲۵ درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب و داوطلبان دارای مدرک پیش‌دانشگاهی ریاضی و فیزیک ، علوم تجربی ، علوم انسانی ، علوم و معارف اسلامی و هنر که مدرک دوره پیش‌ دانشگاهی خود را از سال تحصیلی ۹۱-۱۳۹۰ اخذ نموده‌اند و امتحانات یک یا چند درس آنها به صورت نهایی ، سراسری و کشوری برگزار شده است ، مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دوره پیش‌دانشگاهی ( پایه دوازدهم-سال آخر آموزش متوسطه نظام قدیم ) به میزان حداکثر ۵ درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب است . در مجموع میزان تاثیر سوابق تحصیلی حداکثر ۳۰ درصد است که ۲۰ درصد به صورت تأثیر قطعی و ۱۰ درصد به صورت تأثیر مثبت در نمره‌کل نهایی آنان لحاظ می‌شود . به عبارت دیگر میزان تاثیر قطعی سوابق تحصیلی دیپلم حداکثر ۱۶/۶۷ درصد و میزان تاثیر قطعی سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی حداکثر ۳/۳۳ درصد می‌باشد و درصورتی که سوابق تحصیلی تاثیر مثبت داشته و باعث افزایش نمره کل شود ، به تفکیک برای دیپلم حداکثر ۸/۳۳ و برای پیش‌دانشگاهی حداکثر ۱/۶۷ افزایش خواهد یافت . درصورت عدم وجود تاثیر مثبت ، ملاک نمره کل حاصل از آزمون و میزان تاثیر قطعی سوابق تحصیلی دیپلم و پیش‌دانشگاهی ( حداکثر به میزان ۲۰ درصد طبق موارد مذکور) خواهد بود .

ج- سایر دیپلمه‌ها (غیر از بندهای الف و ب) مشمول اعمال سوابق تحصیلی نیستند .

توجه ۱ : اطلاعات بیشتر درخصوص میزان و نحوه تاثیر سوابق تحصیلی در دفترچه راهنمای ثبت‌ نام آزمون سراسری ارائه می‌ شود .

توجه ۲ : وزارت آموزش‌ و پرورش امکان جبران سوابق تحصیلی دیپلم و سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی را برای فارغ‌التحصیلان دوره متوسطه نظام قبلی که حداکثر تا سال ۱۳۹۷ ، مدرک دیپلم یا پیش‌ دانشگاهی خود را اخذ کرده اند ، برای سال ۱۳۹۸ فراهم می‌ کند .

۴- عناوین دروس پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه مرتبط با هر گروه آزمایشی آزمون سراسری که وزارت آموزش و پرورش امتحان آن‌ها را به صورت نهایی برگزار می‌کند ، پس از تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش ، برای اعمال سوابق تحصیلی ، اطلاع‌رسانی خواهد شد .

۵- فهرست منابع سوالات کنکور سراسری ۹۸ برای داوطلبان نظام قدیم و نظام جدید ( ۳-۳-۶ ) متعاقباً اعلام خواهد شد .

۶- دانش‌آموزان دیپلم فنی و حرفه‌ ای و کارودانش می‌توانند در آزمون سراسری شرکت کنند . این دانش‌ آموزان در صورت تمایل به اعمال سوابق تحصیلی بایستی در امتحان نهایی دروس شاخه نظری گروه آزمایشی مربوط شرکت کنند ، در غیراینصورت مشمول اعمال سوابق تحصیلی نیستند و نمره آزمون سراسری ملاک عمل است .

۷- معیار پذیرش برای رشته‌های صرفاً براساس سوابق تحصیلی معدل کتبی پایه دوازدهم برای دانش‌آموزان نظام جدید (۳-۳-۶) و معدل کتبی دیپلم (سال یازدهم) برای دانش‌آموزان نظام قبلی است .

۸- دانش آموزان دارای دیپلم علوم و معارف اسلامی که در گروه آزمایشی علوم‌انسانی آزمون سراسری شرکت می‌کنند ، به جای پاسخ گویی به سوالات دروس «تاریخ ۱ ،۲ ،۳» و «عربی ۱ ،۲ ،۳» دفترچه اختصاصی گروه علوم انسانی ، به سوالات «تاریخ ۱ ،۲ ،۳ اختصاصی» و «عربی ۱ ،۲ ،۳ اختصاصی» که مربوط به دروس متوسطه دیپلم علوم و معارف اسلامی است ، پاسخ ‌می‌دهند . سوالات سایر دروس امتحانی همان سوالات گروه آزمایشی علوم انسانی خواهد بود .
ب- آزمون سراسری سال ۱۳۹۹

۱- در سال ۱۳۹۹ ، فقط یک آزمون (یک مجموعه سوال) براساس نظام جدید آموزشی (۳-۳-۶) برگزار می‌شود .

۲- در آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ ، میزان تاثیر سوابق تحصیلی ، حداکثر ۳۰ درصد با تاثیر قطعی اعمال می‌شود . به‌طوری‌که:

الف- آن دسته از دیپلمه‌های ریاضی و فیزیک ، علوم تجربی ، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی که دیپلم خود را سال ۱۳۹۸ و بعد از آن در نظام آموزشی جدید (۳-۳-۶) اخذ نموده و امتحانات دروس پایه دوازدهم آن‌ها به صورت نهایی ، سراسری و کشوری برگزار شده است ، مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دیپلم (پایه دوازدهم- سال سوم آموزش متوسطه نظام جدید ۳-۳-۶) به میزان حداکثر ۳۰ درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب و به صورت تأثیر قطعی در نمره‌کل نهایی آنان لحاظ می‌شود .

ب- آن دسته از دیپلمه‌های ریاضی و فیزیک ، علوم تجربی ، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی که دیپلم خود را از سال ۱۳۸۴ الی ۱۳۹۷ اخذ نموده اند و امتحانات یک‌ یا چند درس آنها به صورت نهایی ، سراسری و کشوری برگزار شده است ، مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دیپلم (پایه یازدهم-سال سوم آموزش متوسطه نظام قدیم) به میزان حداکثر ۲۵ درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب و با تاثیر قطعی و برای داوطلبان دارای مدرک پیش‌دانشگاهی ریاضی و فیزیک ، علوم تجربی ، علوم انسانی ، علوم و معارف اسلامی و هنر که مدرک دوره پیش‌دانشگاهی خود را از سال تحصیلی ۹۱-۱۳۹۰ اخذ نموده‌اند و امتحانات یک یا چند درس آنها به صورت نهایی ، سراسری و کشوری برگزار شده است ، مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دوره پیش‌دانشگاهی (پایه دوازدهم-سال آخر آموزش متوسطه نظام قدیم) به میزان حداکثر ۵ درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب و به صورت تأثیر قطعی در نمره‌کل نهایی آنان لحاظ می‌شود .

۳- بندهای ۶ ، ۷ و ۸ مندرج در بند الف مربوط به آزمون سراسری سال ۱۳۹۸ در سال ۱۳۹۹ نیز برقرار می‌باشد .

در پایان خاطر نشان می‌سازد که تمامی قوانین ، مقررات ، شرایط و ضوابطی که در آزمون سراسری اجرا می‌شود (مانند سهمیه‌بندی ، بومی‌پذیری و . . . ) مصوب مراجع ذی‌صلاح اعم از مجلس شورای اسلامی ، شورای عالی انقلاب فرهنگی ، شورای سنجش و پذیرش دانشجو است و سازمان سنجش آموزش کشور موظف به اجرای این قوانین و مقررات است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی