0912-837-5747

در کم‌ترین زمان، بیش‌ترین حجم درسی را بخوانیم

استفاده از حداکثر توان

در کم‌ترین زمان، بیش‌ترین حجم درسی را بخوانیم ، تا به حال به این موضوع دقت کرده‌اید که چقدر در طول روز انرژی ذهنی و جسمی‌تان بالا و پایین می‌شود؟ هر کدام از ما در بعضی ساعات فعال تر و پر انرژی تر هستیم، این ساعت‌ها بهترین زمان برای انجام کارهای مهم و ارزشمند است. در عین حال در بعضی ساعات انرژی کمتری داریم و نمی‌توانیم روی کارها به خوبی تمرکز کنیم.

بهترین راهکار برای اینکه بازدهی زیادی از مطالعه داشته باشید این است که درس‌هایی که سخت هستند و تمرکز زیادی می‌خواهند را در زمان اوج انرژی بخوانید.

در زمان افت انرژی برای تجدید قوا زمانی را اختصاص دهید. آب بنوشید، کمی قدم بزنید و یا اینکه چرت کوتاهی بزنید، البته تعجب نکنید! چرت زدن عملکرد ذهنی را بهبود می‌دهد. حتماً به اندازه کافی استراحت کنید تا بتوانید بیش‌ترین بازدهی را از مطالعه داشته باشید.

یادداشت کردن کارها

تصور کنید صبح که از خواب پا می‌شوید برنامه‌ای برای روز خود ندارید. سردرگم هستید و نمی‌دانید چه درسی را مطالعه کنید. یک ساعت طول می‌کشد تا تصمیم بگیرید چه درسی را بخوانید. ساعت‌ها طول می‌کشد تا یک مبحث را تمام کنید چرا که بازه زمانی خاصی را برای خواندنش در نظر نگرفته‌اید. به این ترتیب یک روز ارزشمند خود را از دست می‌دهید. اینجاست که با یادداشت کردن کارها می‌توانید حداکثر استفاده را از روزهایتان ببرید.

آدم‌های موفق همیشه از شب قبل می‌دانند فردا چه کاری را باید انجام دهند؛ بنابراین کارهای خود را از شب قبل یادداشت می‌کنند و بر اساس اهمیت اولویت‌بندی می‌کنند. با انجام همین کار ساده می‌توانید تحولی در استفاده از روزهایتان ایجاد کنید چرا که مغز شما بهتر متوجه می‌شود چه زمانی باید روی چه چیزی تمرکز کند.

اول صبح، مهم‌ترین کارها

برایان تریسی در کتاب قورباغه را قورت بده می‌گوید «اول صبح مهم‌ترین کارها را انجام دهید

هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید مهم‌ترین و سخت‌ترین کار را انجام دهید. به طور مثال برای دانش‌آموزی تمایل به خواندن درس ریاضی ندارد و آن را سخت‌ترین درس ممکن می‌داند. پس بهترین راهکار این است که ریاضی را اول صبح مطالعه کند چرا که معمولاً هنگام صبح مغز انسان در بهترین حالت آمادگی قرار دارد. هیچ وقت برای انجام همه کارها وقت کافی وجود ندارد، اما همیشه برای انجام مهم‌ترین کارها وقت کافی هست.

تمرکز، تمرکز و تمرکز

برای اینکه ساعت مطالعه شما بازدهی مناسبی داشته باشد، نیازمند تمرکز بالایی هنگام درس خواندن هستید. ایجاد تمرکز یک شبه اتفاق نمی‌افتد بلکه باید تکنیک‌های تمرکز حواس که قبلا در سایت محصل ایرانی توضیح داده‌ایم را بارها تمرین کنید تا به نتیجه مطلوبی برسید. هر وقت هنگام مطالعه حواستان پرت شد با خودتان بگویید «ایست! برگردیم سر درس»

مقابله با وسوسه‌ها

شاید وسط درس خواندن وسوسه استفاده از موبایل به سراغتان بیاید و قصد داشته باشید چند دقیقه موبایلتان را چک کنید. دقیقاً مشکل از همین جا شروع می‌شود که شما درس خواندن را رها می‌کنید و در شبکه‌های اجتماعی پرسه می‌زنید. بهترین راهکار برای مقابله با این وسوسه‌ها خاموش کردن گوشی یا حداقل به حال پرواز (Air plan) در آوردن آن است.

فکر بزرگ، عمل کوچک

از قدیم گفتند سنگ بزرگ نشانه نزدن است! وقتی برای خودتان برنامه روزانه برای خودتان تنظیم می‌کنید حتماً میزان توانایی‌تان را در نظر بگیرید و به قول معروف لقمه برگتر از دهانتان بر ندارید. کارهای بزرگ در نظر بگیرید و آن را به چند کار کوچک تقسیم کنید تا به راحتی از عهده انجام دادنش بر بیایید.

درس‌ها را در همان روز مرور کنید

ممکن است هر روز مباحث جدیدی بخوانید بنابراین نکات مهم هر مبحث را همان روز مرور کنید. به دلیل اینکه چند روز بعد، نیاز به تلاش بیشتری برای یادآوری مطالب دارید یک مرور سریع در انتهای روز، باعث تثبیت مطالب خوانده شده و یادآوری آسان تر خواهد شد. با مرور کردن روزانه مطالب درسی در زمانتان صرفه‌جویی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی