0912-837-5747

چگونه از درس خواندن لذت ببرم | لذت مطالعه

چگونه از درس خواندن لذت ببرم ؟ اگر به صحبت ها و مصاحبه های افراد موفق در هر زمینه ای توجه کنید متوجه خواهید شد که یک ویژگی در میان همه ی آنها مشترک است و در واقع دلیل اصلی موفقیت آنها شده است. همه ی آنها می گویند ما به کاری که انجام کی دادیم ، علاقه داشتیم و از آنجام دادن آن لذت می بردیم. مسلّم است وقتی شما کاری را با شوق و ذوق انجام ندهید و از آن لذت نبرید، نمی توانید توانایی هایتان را به طور کامل به کار بگیرید و در نتیجه موفق هم نخواهید شد.
این علاقه و لذت برن در حین انجام کار سبب می شود تا آن کار مداومت پیدا کند و پشتکار و انگیزه شما نیز افزایش پیدا کند.
اغلب مشاهده می شود که دانش آموز می گوید دوست دارم درس بخوانم و حتی برای خود برنامه ریزی نیز می کند و ممکن است در کلاسهای مختلف نیز ثبت نام کند؛ ولی وقتی که می خواهد شروع کند درس بخواند و پای درس و کتاب می نشیند ، بی حوصله می شود و چندان ذوق و انگیزه ای برای درس خواندن ندارد. دو دلیل وجود دارد که باعث این امر می شود:

۱- هنوز به مطالعه کردن و درسخواندن با برنامه عادت نکرده اید. ۲- از درس خواندن لذت نمی برید.

این دو حالت، به طور طبیعی برای اغلب دانش آموزان پیش می آید ولی متاسفانه به دلیل آموزش ناکافی در این زمینه ، این مشکل در سالهای بعدی نیز متوجه شان می شود و مهمترین تاثیر خود را بر روی داوطلبین آزمون سراسری می گذارد.
همان طور که اشاره شد، برای موفقیت در هر کاری، علاقه و لذت بردن از آن مهم و ضروری است. پس باید سعی کنیم که از درس خواندن لذت ببریم و مطالعه کردن برای ما مانند یک لذت و کار مورد علاقه شود؛ در این صورت انگیزه ما افزایش خواهد یافت و ساعات مطالعه ما نیز افزایش می یابد که همین امر باعث می شود به مطالعه عادت کنیم و دیگر به آن به عنوان یک کار آزار دهنده و رنج آور نگاه نکنیم.

با توجه به اهمیت موضوع ، راه کارهایی برای شما پیشنهاد می کنیم که سبب می شود هنگام مطالعه لذت ببرید و خیلی راحت به درس خواندن حتی در ساعات طولانی عادت کنید.

۱-در فواصل و بازه های زمانی کوتاه و مناسب مطالعه کنید: سعی کنید از مطالعه کردن در یک بازه ی زمانی طولانی و بدون وقفه و استراحت خودداری کنید. زیرا علاوه بر این که درصد یادگیری و توانایی ذهنی شما پس از ۴۵ الی ۷۰ دقیقع مطالعه مداوم به طور محسوس کاهش می یابد، سبب میشد تا از درس خواندن دلزده شوید و موجب بی حوصلگی و خسگی ذهنی شما می شوید.

۲-با نظم و مرحله به مرحله پیش روید: ممکن است باور نداشته باشید که همیشه از کل به جزء و از بزرگ به کوچک رسیدن ، روش کارایی در امر یادگیری در سنین مختلف است. در زمان درس خواندن ابتدا سعی کنید یک درک کلی از مطلب داشته باشید سپس وارد جزئیات شوید، با این روش امکان موفقیت شما بیشتر می شود

۳-در هنگام نیاز به اندازه کافی استراحت کنید: اگر زمان شما اجازه می دهد به منظور تجدید قوا، یک روز کامل را به استراحت بگذرانید. با این کار ممکن است احساس عذاب وجدان کنید و مرتبا با خود بگوئید : باید امروز را هم درس می خواندم و زمان گرانبهایی را که به استراحت تخصیص داده اید، با استرس سپری کنید. اما همانطور که در بالا اشاره شد، فراموش نکنید که در حالت استرس مغز اطلاعات جدید را جذب نمی کند. یک روز را به فراغت بگذرانید و احساس بدی از درس نخواندن خود نداشته باشید.

۴-محیطی مناسب برای درس خواندن فراهم کنید: همیشه فراهم کردن محیط مناسب برای درس خواندن را در اولویت اول قرار دهید. به طور مثال اگر به سکوت احتیاج دارید، تمام سعی تان را برای ایجاد یک مکان دور از سر و صدا برای موفقیت در درس خواندن ، به کار بگیرید.

۵-هدف داشته باشید و همیشه آن را در مقابل خود ببینید:  یکی از دلایل اصلی که باعث می شود که افراد برای رسیدن به اهداف خود تلاش کافی را نداشته باشند ، این است که معمولا آنرا دست نیافتنی و خیلی دور می پندارند. در صورتی که با برنامه ریزی و مدیریت صحییح می توان به کلیه اهداف خود دست یافت.

۶-برنامه ریزی مناسب، درس خواندن را به عادت تبدیل کنید: عموما اگر ساعات مشخصی از روز را برای درس خواندن برنامه ریزی کنید، خیلی زود به آن عادت خواهید کرد. بدون تخصیص ساعات مشخصی از روز، ممکن است هیچگاه وقت درس خواندن پیش نیاید. یک روش مناسب برای این کار یادداشت کردن زمان در دفتر روزانه است، درست مثل اینکه از پزشک وقت گرفته اید، مثلا در دفتر یادداشت خود بنویسید : ۲ تا ۴ بعد از ظهر– درس خواندن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی