0912-837-5747

معرفی رشته مهندسی پلیمر و رنگ

مهندسی پلیمر و رنگ

تعریف

رشته مهندسی پلیمر شناخت، طراحی، فرمولاسین، آنالیز و بررسی خواص فیزیکی و مکانیکی سه ماده عمده میباشد که این مواد عبارتند از: لاستیک، پلاستیک و کامپوزیت. یعنی ما در رشته مهندسی پلیمر هر آنچه که به این مواد بر می­گردد را مطالعه و بررسی می­کنیم.

توانایی

یک دانشجوی مهندسی پلیمر لازم است که شیمی را بداند تا بتواند پلیمر را بفهمد. همچنین این رشته نیاز به ریاضیات قوی مانند سایر رشته­های مهندسی دارد و بالاخره باید دانشجوی این رشته به زبان انگلیسی مسلط بوده و طریقه کار با کامپیوتر را بلد باشد.

دروس تخصصی :

مهندسی پلیمر و رنگ
مهندسی پلیمر و رنگ

گرایش­های (کارشناسی):

صنایع پلیمر: هدف تربیت مهندسان پلیمر متخصص در زمینه­های فرآیند تولید پلیمر­های صنعتی از قبیل پلاستیک­ها، الیاف مصنوعی، چسب­ها، رزین­ها، مواد اسفنجی به صورت خام و کاربرد آنها در صنایع پلیمر و تولید محصولات نهایی است. پلیمرها کاربرد وسیعی در صنایع ایران دارند و فارغ­التحصیلان این دوره توانایی­های کافی در زمینه ­های بهره برداری در صنایع تولید و تبدیل پلیمر، ایجاد و برنامه­ریزی واحدهای تولیدی تبدیل پلیمر خام به مواد مصرفی و اشتغال در مجتمع­های بزرگ تولید پلیمر خواهند داشت.

تکنولوژی و علوم رنگ: هدف تربیت کارشناسانی است که بتوانند امور فنی و تولیدی کارخانه­های سازنده مواد رنگزا یا مراکزی که به نحوی استفاده کننده از این مواد رنگزا و رنگ هستند را اداره کنند. در کل دروس این گرایش به دو بخش تقسیم می­شود. یک بخش در مورد سنتز مواد رنگ­زا ( که کاربرد آن در صنعت نساجی، چاپ و چرم سازی است) و بخش دوم پوشش­دهی است ( که روی سطوح فلزی یا غیر فلزی مانند پلیمرها، چوب یا بتن استفاده می­گردد.)

مقاطع بالاتر:

مهندسی پلیمر در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایش­های « صنایع رنگ »، « فرایند پلیمریزاسیون »، « نانو پلیمر » و «علوم و فناوری چاپ» می­باشد.

در مقطع دکتری نیز قابل تحصیل است.

موقعیت شغلی

گمنامی رشته مهندسی پلیمر یکی از مشکلاتی است که بیشتر دانشجویان و فارغ­التحصیلان این رشته از آن سخن می­گویند. آنها معتقدند که بیشتر مدیران صنایع و شرکت­های دولتی و خصوصی از کارآیی مهندسان پلیمر اطلاعی ندارند. و با این وجود، بازار کار فارغ ­التحصیلان این رشته تنها شامل کارخانجات ساخت رنگ نمی­شود. امروزه صنعت پوشش دهی، حضوری فعال دارد. مثلا در یک اتاق هزاران قطعه است که اکثر آنها پوشش دهی شده­اند.

 

برای موفقیت در کنکور با تدریس حرفه ای اساتید برتر کشور و کنکور آسان است

همراه باشید

استاد احمدی ، مهندس امیر مسعودی ، مهندس عارف ربیعیان ، دکتر مهدی شیخی

جهت دریافت مشاوره و برنامه ریزی درسی در تعطیلات نوروز با شماره های

۴۰ ۹۶ ۴۰ ۶۶ – ۰۲۱

۳۸۸۹ ۷۵۲ ۰۹۱۲

تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی