0912-837-5747

چطور در کنکور تست بزنیم

 چطور در کنکور تست بزنم؟!

 

۱٫ شما سوپرمن نیستید: اول اینکه کمال گرایی افراطی رو کنار بگذارید و تلاش نکنید که تمام سئوالات رو پاسخ بدید. بطور حتم سئوالات کنکور طوری طراحی میشن که کسی به راحتی نتونه  ۱۰۰% بزنه. برای این مطلب هم می تونید به کارنامه رتبه های برتر سال های پیش مراجعه کنید. از این طریق می بینید که کسی موفق به پاسخگویی ۱۰۰% نشده. با این وجود افرادی که در آزمونهای ۱۳ سال اخیر و یا آزمونهای جامع موسسات مختلف تونستن عملکرد بالای ۶۰ درصدی داشته باشند راحت تر می توانند بین ۱۶ تا ۱۷ سئوال رو پاسخ بدن. پس بیهوده با تست زنی های غیرمطمئن شانس خودتون رو کم نکنید.

۲٫ سئوالات دست انداز هم وجود دارند: در برخی مواقع که از دست کسی ناراحت میشیم یا با موقعیت غافل گیر کننده ای مواجه میشیم به اصطلاح میگیم که: “منو دست انداختی؟! “. ماهیت برخی سئوالات کنکور همین طور هست. مثل این سئوال فنون کنکور که درباره معنای رفتارغیرکلامی پرسیده شده بود: “اینکه مراجع موقع صحبت کردن شما لب های خودش رو غنچه کنه و به بالا نگاه کنه”. خب پاسخ دادن به این طور سئوالات که مستلزم بازیابی دقیق و در عین حال سریع هست نیاز به تمرکز بیشتری داره. پس موقع برخورد با اون اگه مطمئن هستید پاسخ بدید و اگه تو نیمه هوشیار شما چیزی داره مرور میشه کنار سئوال یه علامت بزنید و رد بشید. این طور سئوالات پتانسیل بهم زدن وضعیت روانی شما رو دارن. بطور حتم بعد فروکش کردن اضطراب اولیه بهتر می تونید به اینطور سئوالات جواب بدید.

۳٫ به شناسایی کلمه کلیدی بپردازید: برای پاسخ دادن به سئوالات کنکور باید منظور طراح رو بفهمید و موقعی به این مهم دست پیدا می کنید که کلمه کلیدی رو شناسایی کرده باشید و این مهم به نوبه خودش بستگی به درست خوندن سئوال داره. دوست گرامی، شما نیاز به سریع خوندن ندارید! حتما باید شمرده شمرده و ۲بار سئوال رو بخونید. لطفا این موضوع یادتون نره چون خیلی ها با تفسیر بخشی از سئوال سراغ گزینه ها میرن. درحالی که باید کل سئوال رو عینی بخونید. با این کار با ۲موقعیت روبرو میشید: یا با اطلاعات قبلی گزینه مورد نظر قابل شناسایی هست و یا اینکه با بررسی گزینه ها نتونستید از ابهام سئوال کم کنید. در حالت دوم نباید وسوسه بشید و به هر قیمتی پاسخ بدید چون گزینه انحرافی مانع از پاسخگویی دقیق شما میشن!

۴٫ فکر خوانی نکنید:  برخی از داوطلبا با خوندن سئوال سریعا به فکر یک گزینه می افتند و بدون بررسی تمام گزینه ها بدنبال چیزی هستند که از ابتدا در ذهنشون تداعی شده بود. این مساله خطر اشتباه زدن رو بیشتر می کنه. شما باید تمام گزینه ها رو به دقت بررسی کنید و منطقی ترین پاسخ رو انتخاب کنید. منتها خوب ببینید و گزینه ها رو با هم مقایسه کنید نه اینکه با موضع من می دونم و مطمئن هستم که جوابش همینه پاسخ بدید. ضریب اطمینان شما زمانی بالاتر میره که با خوندن درست سئوال و نگاه دقیق به تمام گزینه ها عمل کنید. معمولا در بیش از ۹۵% سئوالات کنکور، ربط منطقی بین برخی کلمات و پاسخ ها دیده میشه. ۹۵% از این جهت که برخی سئوالات هم بار فنی ندارند و متاسفانه برخی اوقات دیده شده که حتی ۲ یا چند گزینه درست وجود داره.

۵٫ جلوی فرافکنی ادراک رو بگیرید: برخی از داوطلبا سئوال رو عینی نمی خونن و تو ذهن خودشون یه چیزایی بهش اضافه می کنن. یادتون باشه که شما تنها باید با توجه به اطلاعاتی که سئوال دراختیارتون قرار میده جواب بدید نه اینکه یه چیزایی که به سئوال ربط داره وحتی منطقی هست اما طرح نشده فکر کنید.

 

۶٫ تقسیم انرژی خیلی مهم هست: در ارتباط با سئوالات کنکور به تفکیک ۱۰۵ دقیقه برای دفترچه شماره ۱ (زبان – آمار – مبانی و فنون مشاوره که میشه ۹۰سئوال) و ۴۵دقیقه برای دفترچه شماره ۲ (نظریه های مشاوره – نظریه های شخصیت و کاربرد آزمونهای روانی) زمان دارید. معمولا داوطلبا می پرسن که ابتدا به کدام یک از سئوالات جواب بدیم؟ پاسخ من بطور منطقی این هست: در هر کدام که قوی تر هستید… چون هم بار انگیزشی داره و هم اینکه بطور تصاعدی باعث افزایش توان شما در جریان پاسخدهی میشه. در دفترچه شماره ۱ معمولا مبانی و فنون جزء منابعی هست که داوطلبا زودتر جواب میدن. من هم با این مساله موافق هستم جز زمانی که بطور حتم در درس آمار یا زبان قوی تر باشید. 

 

۷٫ سرسختی تا آخرین سئوال رو فراموش نکنید: برای اینکه مزد زحمات چند ماه تلاش رو به بهترین شکل دریافت کنید بهتره که تا آخرین سئوال مبارزه کنید. قرار نیست تو کنکور شما رو با چند سئوال بسنجن بلکه قرار بر این هست که از عملکرد شما میانین بگیرن و بعد با عملکرد سایرین مقایسه کنن. پس هر تست مجالی هست برای برتر شدن چه زدن تست و چه نزدن تست!. باید تمرین ایستادن و عبور کردن داشته باشید. یه زمانی لازم هست که بعد تست زنی اولیه برگردید و دوباره درباره سئوالات سخت بیشتر فکر کنید و یه زمانی لازم هست که با وجود این کار و عدم یادآوری گزینه ها و مبهم بودن سئوال ازش عبور کنیدو شهامت نزدن داشته باشید. یادتون باشه که عملکرد ۶۰درصدی درکنار زبان ۲۵درصدی شما رو بین ۱۰ نفر اول قرار میده و کافیه که در زمان باقی مونده خوب به تست زنی و رفع اشکالات خودتون بپردازید. دوست گرامی سئوال سخت برای خیلی ها سخته و سئوال آسون برای خیلی ها آسون. نه به سئوال آسون دل ببندید و نه از سخت بودن سئوال سخت بترسید. شما باید استراتژی خودتون رو طوری تعیین کنید که بطور میانگین بالای ۵۰% بزنید. حالا که خواستید بهترین خودتون باشید پس چشم ها رو باز کنید و خوب ببینید و عملکرد خودتون رو افزایش بدید. این روزها، روزهای مشاور شدن شماست…    

 

برای موفقیت در کنکور با تدریس حرفه ای اساتید برتر کشور و کنکور آسان است

همراه باشید

استاد احمدی ، مهندس امیر مسعودی ، مهندس عارف ربیعیان ، دکتر مهدی شیخی

جهت دریافت مشاوره و برنامه ریزی درسی در تعطیلات نوروز با شماره های

۴۰ ۹۶ ۴۰ ۶۶ – ۰۲۱

۳۸۸۹ ۷۵۲ ۰۹۱۲

تماس بگیرید

تماس تلفنی