0912-837-5747

روشهای کنکور آسان است برای حل مسائل ریاضی کنکور

روشهای کنکور آسان است برای حل مسائل ریاضی کنکور

ریاضیات درسی است که همه‌ی دانش‌آموزان با آن سروکار دارند. بعضی از آن‌ها ریاضیات را واقعاً دوست دارند؛ اما اگر بخواهیم صادق باشیم، باید بگوییم بسیاری از دانش‌آموزان از این درس فراری هستند. با این حال این درس برای همه‌ی دانش‌آموزان در هر رشته‌ای اهمیت بسزایی دارد. حتی پس از اتمام دوره‌ی متوسطه، بیش‌تر رشته‌های دانشگاهی واحدهایی از ریاضیات دارند و همه تقریباً هر روز به نحوی با ریاضیات سروکار دارند. مشکلی که بسیاری از ما با آن مواجه هستیم این است که نمی‌دانیم باید ریاضیات را چگونه بخوانیم که به نتیجه‌ی خوبی برسیم.

ریاضیات از آن دسته موضوعاتی است که به‌راحتی می‌توان ساعت‌ها به مطالعه‌ی آن پرداخت. با این حال بسیاری از شما اگر نتوانید مسئله‌ای را حل کنید، آن را کنار می‌گذارید. خوشبختانه روش‌هایی برای مطالعه‌ی ریاضیات وجود دارد که بدون توجه به سطح درسی خود، می‌توانید آن‌ها را اجرا کنید و در ریاضیات پیشرفت چشمگیری داشته باشید. با مطالعه و پس از آن اجرای این روش‌ها، درنهایت حتی ممکن است شیفته‌ی ریاضیات شوید.

۱٫ تمرین و تمرین و تمرین

غیر ممکن است که بخواهید فقط با خواندن و گوش دادن، ریاضی را بیاموزید. باید آستین‌ها را بالا بزنید و مسئله‌های ریاضی را مرحله به مرحله حل کنید. هر چه بیش‌تر مسائل ریاضی را تمرین کنید، بهتر است. هر مسئله پارامترهای خاص خودش را دارد و این خیلی مهم است که قبل از امتحان بتوانید تعداد زیادی مسئله با رویکردهای گوناگون حل کنید.

به هر حال این واقعیتی اجتناب‌ناپذیر است و اگر می‌خواهید طراحان سؤال کم‌تر شما را غافلگیر کنند، باید بتوانید قبل از هر آزمون، تیپ‌های مختلف سؤال را تمرین و تکرار کنید.

۲٫ مرور خطاها

وقتی در حال تمرین کردن با مسائل مختلف هستید، بسیار مهم است که فرایند حل مسئله را کامل طی کنید؛ زیرا اگر اشتباهی مرتکب شوید، باید راه‌حل را دوباره مرور کنید و بفهمید که چه قسمتی از توانایی و مهارت شما در حل مسئله ایراد دارد. سر و کله زدن با خطاها و اشتباهات، پیدا کردن علت آن‌ها و مرور کردن دوباره‌ی سؤالات، بهترین راه برای قوی‌تر شدن است. از خطاهای خود به‌سادگی عبور نکنید. هدف صرفاً نمره‌ نیست، باید بتوانید از تکرار دوباره‌ی خطاها پیشگیری کنید.

۳٫ تسلط بر مفاهیم کلیدی

سعی نکنید فرایند حل سؤالات را حفظ کنید. سؤالات و روش‌های حل آن‌ها، غیر قابل شمارش هستند. در طولانی‌مدت، تمرکز بر درک فرایند حل مسئله و منطقی که بر آن حاکم است، سازنده‌تر و مفیدتر خواهد بود. تسلط بر مفاهیم کلیدی در هر مبحث به شما کمک می‌کند که در آینده در مواجهه با مسائل مشابه به‌راحتی از پس آن‌ها برآیید. به یاد داشته باشید که ریاضیات یک موضوع کاملاً به‌هم‌پیوسته و پی‌درپی است. بسیار مهم است که مفاهیم کلیدی و پایه را به‌خوبی درک کنید و تا کامل درک نکرده‌اید، از آن عبور نکنید. در آینده برای حل مسائل پیچیده‌تر باز هم به مفاهیم پایه نیاز دارید.

۴٫ فهم شک و تردیدها

گاهی اوقات در حل بخشی از مسئله گیر می‌افتید و عبور از آن برای رفتن به مرحله‌ی بعدی سؤال برای شما دشوار است. برای بسیاری از دانش‌آموزان این مسئله رایج است که از سؤال صرف نظر کرده و به سراغ سؤال بعدی می‌روند. از این کار اجتناب کنید و زمان بیش‌تری را برای درک کامل روند حل مسئله صرف کنید. وقتی مشکل اولیه‌ی خود را که موجب گیر افتادن شما شده است پیدا کنید و آن را حل کنید، مراحل باقی‌مانده نیز پی‌درپی حل می‌شوند و نهایتاً به جواب درست می‌رسید.

تذکر: تسلط بر ریاضیات به زمان و صبر نیاز دارد.

ایده‌ی خوبی است که برای حل مسائل پیچیده‌تر، با دوستانتان مطالعه کنید و با مشورت یکدیگر سؤالات را به جواب برسانید.

۵٫ ایجاد یک محیط آرام برای مطالعه

ریاضیات موضوعی است که بیش از دیگر موضوعات به تمرکز نیاز دارد. یک محیط مطالعه‌ی آرام و بدون مزاحمت، عامل تعیین‌کننده‌ای در حل معادلات پیچیده‌ی هندسه، جبر و مثلثات است. مطالعه به همراه یک موسیقی ملایم می‌تواند به ایجاد یک فضای آرام و تحریک جریان اطلاعات کمک کند. داشتن یک پس‌زمینه‌ی آرام از موسیقی‌های ملایم، می‌تواند محیط را برای داشتن حداکثر تمرکز برای شما مهیا کند.

۶٫ ساخت یک دایره‌المعارف برای ریاضیات

ریاضیات دارای اصطلاحات خاص همراه با تعداد زیادی واژگان است. یک پیشنهاد این است که دفتر یادداشت یا فلش‌کارت‌هایی با همه‌ی مفاهیم، اصطلاحات و تعاریف مورد نیاز خودتان تهیه کنید. این دایره‌المعارف می‌تواند شامل معانی کامل، واژگان کلیدی مهم و تعدادی مثال پرکاربرد باشد تا در زمان‌های مورد نیاز، خیلی سریع به شما کمک کند.

۷٫ به کار بردن مسائل دنیای واقعی در حل ریاضیات

تا جایی که امکان دارد مسائل ریاضی را با مسائل دنیای واقعی شبیه‌سازی کنید. گاهی ریاضیات می‌تواند بسیار انتزاعی باشد و جست‌وجوی یک کاربرد عملی می‌تواند به تغییر چشم‌انداز شما و ایده‌پردازی‌های مختلف برای حل مسئله کمک کند.

به یاد داشته باشید که داشتن اعتمادبه‌نفس بسیار مهم است. در زمان آزمون بدانید که کاملاً آماده هستید و با آرامش در آزمون شرکت کنید.

 

مهندس احمد سلام مشاور برتر کنکور آسان است
برای دریافت مشاوره و برنامه ریزی رایگان با شماره‌های
۴۰ ۹۶ ۴۰ ۶۶ – ۰۲۱
۳۸۸۹ ۷۵۲ ۰۹۱۲
۰۹۱۲۸۳۷۵۷۴۷
تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی